Sam Ghandchiسام قندچي به اندازه کافی دلیل غلط بودن تحمیل جدایی مذهب و سیاست را توضیح داده ایم
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/2298-mazhab-va-siyast.htm

 

mazhab-siyasat

 

یک ماه پیش باری دیگر دلیل مخالفت خود را با لاییسیته در حاشیه نقل قولی از زنده یاد دکتر شاپور بختیار توضیح دادم (1). روز گذشته آقایی که چون در فلان دانشگاه برجسته فرانسه تدریس کرده فکر می کند دیگران از روی باد شکم نظر می دهند و دقیق نظرات دیگران را مطالعه نمی کند و در نیم خط پلمیک حکم صادر می کند، اعلام کرده است که مخالفت با "جدایی دین و سیاست" به این دلیل است که گویی ما هنوز دلبسته اسلام سیاسی هستیم. خیر، جناب، یک بار در عمرتان زحمت بکشید و نظر مخالف خود را دقیق بخوانید و فکر نکنید که مخالفان شما یا بیسوادند و یا از روی غرض حرف میزنند و شما نخوانده می دانید که چه می گویند. دلیل اینکه نام کسی را ذکر نمی کنم و 40 سال است پلمیک نه می نویسم و نه جواب می دهم، این است که ترجیح داده ام وقتم را با پرداختن به خود موضوعات نظری صرف کنم، نه پرداختن به ایگو برخی افراد نظیر شما که باید صبح تا شب بعداً نقل قولهای دقیق از پلمیکهای قبلی را منتشر کنم و وقت خود و مردم را با پلمیک های صد من یک غاز در مورد بحثی که در محافل آکادمیک سالهاست روشن است، تلف کنم، کاری که سالها یک عده در دوران شاه در نشریات سیاسی کردند و یک ذره ارزش نظری برای آیندگان به یادگار نماند. مثلاً دوست عزیز شما سالها پیش کتاب طرح انقلاب برای ایران از آن دانشگاه منتشر کردی وقتی در عمل با راست ترین جناح جبهه ملی در ایران کار می کردید و نه آنها که راه شاپور بختیار را دنبال می کردند و تازه اصلاً شما با محافل نظری خود جنبش سیاسی ایران نه در گذشته و نه حال آشنایی درستی ندارید و فکر می کنید اینکه فلان دانشگاه به شما کار داده، صاحب نظر مسائل سیاسی و نظری لیبرال دموکراسی ایران شده اید. به تصور شما همه آنها که در جنبش لیبرالی و سوسیالیستی ایران بوده اند از آنچه شما در کتابتان نوشتید خبر نداشتند و منتظر بودند شما آنها را مطلع کنید و دلیل بی اعتنایی فعالان واقعی جنبش سیاسی را هنوز نفهمیده اید که شما به رغم نام بردن از شاپور بختیار همه این سالها درست با کسانی کار کرده اید که ضد خط مشی شاپور بختیار بودند. اما در مورد بحث تئوریک. نوشته «سکولاریسم چیست» را این قلم ابتدا به زبان انگلیسی در فوریه و مارس 2002 منتشر کردم و در محافل آمریکایی نیز بحث و پخش شد و به این علت، اول به زبان انگلیسی انتشار یافت. در آمریکا هم سنت جنبش سیاسی با سنتهای دانشگاهی فرق دارد هرچند این قلم کارهایی در سنت آکادمیک دانشگاهی هم کرده ام (2)، اما این کار در محافل سیاسی مترقی در آمریکا پخش و مورد بحث قرار گرفت. چند سال بعد هم ترجمه فارسی آن را دوست عزیز دکتر اسماعیل نوری علا در نشریه سکولاریسم نو ویرایش کرده و در آن نشریه منتشر کرد. زحمت بکشید و دقیق رساله این قلم را در مورد «سکولاریسم چیست» بخوانید و فکر نکنید قبل از خواندن می دانید بحث چیست، اگر هم نمی خواهید بخوانید، مسأله ای نیست اما ما را به موضعی که نداریم با فتوا، متهم نکنید. در آن نوشته نمونه مشخص وضعیت سیاسی دیانت بهایی در ایرانِ دوران شاه ذکر شده و دلیلش هم این بوده که مثال از اسلام آورده نشود تا اصل بحث روشن شود. در آنجا نشان داده شده که چرا آنچه را که "جدایی دین و سیاست" می خوانید و درست تر باید گفت جدایی "مذهب و سیاست،" غلط است، و جدایی "حکومت و مذهب" یعنی سکولاریسم درست است، بازهم تکرار کنم حتی مثالی که انتخاب شده بود ربطی به اسلام سیاسی و کلاً اسلام نداشت و از دیانت بهایی بعنوان مثال استفاده شده بود چون مذهب بهایی بعنوان یک مذهب، جدایی سیاست و مذهب را از اصول خود قرار داده است. در همان نوشته گفته شده که تشکیل احزاب مذهبی نظیر نهضت آزادی، یا تشکیل احزاب ایدئولوژیک یا قومی، به نفع جامعه نیست، و توصیه شده که احزاب سیاسی باید بر اساس نظرگاه های سیاسی و در واقع حتی مشخص تر یعنی پلاتفرم سیاسی تشکیل شوند و نه دیدگاه های مذهبی، ایدئولوژیک، یا قومی که می توانند به تجاربی نظیر حزب نازی آلمان ختم شوند؛ با این حال ذکر شده بود که نمی توان ایجاد چنین احزابی را تحت حکومت سکولار در آینده ممنوع کرد. یعنی نمی توان حزب اسلامی یا حزب سوسیالیستی یا حزب کردی را ممنوع کرد مگر آنکه اقدام عمومی و با برنامه جنایی نظیر هولوکاست مرتکب شده باشند، یعنی دلیل منحل کردن یا تعطیل احزاب، اقدامات عملی آنها خواهد بود، هرچند دولت به حزب یا هر تشکیلات مذهبی نباید پول بدهد همانگونه که در قوانین آمریکا اینچنین است. لطفاً متن منتشر شده رساله "سکولاریسم چیست" یعنی متن سال 2003 به زبان انگلیسی و فارسی را که در پانویس، لینک آن آمده، دقیق و بدون غرض ورزی مطالعه کنید (3). فتواهای خود را نیز برای دوستانتان و دانشجویانتان بفرستید وگرنه هدیه شما زیر نام زنده یاد بختیار برای جنبش سیاسی ما، آوردن فردی امنیتی از رژیم پیشین و جا انداختن او در اپوزیسیون بوده است که امروز با برخی توده ای های سابق در یک برنامه تلویزیونی هفتگی، درباره کسانیکه واقعاً برای جدایی حکومت و مذهب در ایران زحمت کشیده اند، حرف مفت پخش می کنند. همانطور که ذکر شد، شما و همکارانتان بعنوان بخشی از جبهه ملی خارج کشور از یکسو مدعی حامی زنده یاد شاپور بختیار بودن هستید، اما در همه این سالها از راست ترین جناح جبهه ملی در داخل کشور حمایت کرده اید یعنی از همانهایی که نه چون دکتر کریم سنجابی از روی اشتباه (4)، بلکه بسیار آگاهانه طرفدار اسلام سیاسی و مخالف زنده یاد شاپور بختیار بودند و همه این سالها به همراه دوستان شما در خارج که ادعای طرفداری از شاپور بختیار می کنند، کارشان حمله به کسانی در جبهه ملی داخل کشور بوده که در داخل ایران برای سکولاریسم ایستادگی کرده اند و به زندان افتاده اند. وقتی با اوضاع امنیتی در ایران روبرو هستیم نمی شود آشکارتر حرف زد اما در آینده بعد از رژیم اسلامی همه این حقایق روشن خواهد شد. تا آنزمان تا توانستم بدون ذکر نام درباره دیدگاه های عقب مانده آنهایی که شما به جنبش سیاسی در خارج وارد کرده اید و در برنامه تلویزیونی با توده ای های سابق گل فشانی می کنند گفته ام. فردی که شما بعنوان سخنگوی نظری جبهه ملی به این تلویزیونهای اپوزیسیون وارد کرده اید، همجنسگرایان را با اصطلاحاتی نظیر "مفعول" و غیره می خواند (5) و در زمانی که زنده یاد رامین حسین پناهی زیر تیغ رژیم اسلامی بود حرف مفت درباره او در آن برنامه تلویزیونی کذایی پخش می کرد و بعد از اعدام او هم خفقان گرفت (6). به شما پیشتر بازهم بدون ذکر نام نوشتم که این افراد به برکت شما خود را فعال سیاسی اپوزیسیون و جبهه ملی می خوانند (7). مطمئن باشید که خیلی حجب و حیا دارم و نمی خواهم در صفوف جنبش سکولار و دموکراتیک شکاف اندازم که از شما و دوستِ ارثیه امنیتی تان از دوران شاه که ادبیات ساواک آن دوران را با کمک برنامه تلویزیونی یک توده ای سابق به اپوزیسیون آورده، نام نمی برم. بازهم در پایان دوست عزیز تکرار می کنم که اگر علاقمند هستید بدون غرض بحث ما را متوجه شوید بجای آنکه فکر کنید بحث را نخوانده می دانید اصل رساله را که بیش از 15 سال پیش منتشر شده، دقیق و در جزئیات در لینک زیر مطالعه کند و اگر هم موردی از اسناد ذکر شده در انقلاب آمریکا در آن نوشتار برایتان روشن نبود مطمئن هستم در دانشگاه شما متخصص در همه این عرصه های حقوق هست که مورد مشورت قرار دهید. با آرزوی موفقیت برای شما و دوستانتان و اجتناب از پلمیک نویسی در آینده که به اندازه کافی به بی محتوا کردن جنبش سیاسی سکولار ایران در یک قرن گذشته کمک کرده است. پلمیک را هر آدم بیسوادی می تواند بنویسد، اما اصل بحث خیلی کار برده است، خودتان دقیق بخوانید و قضاوت کنید. موفق باشید. بازهم در پایان دوباره لینک رساله «سکولاریسم چیست» را درج می کنم (8).

 

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

بیست و چهارم مهرماه 1397
October 16, 2018

 

پانویس:

 

1. چرا با لاییسیته مخالفم در حاشیه بحث نقل قولی از دکتر شاپور بختیار
http://www.ghandchi.com/1333-shapour-bakhtiar-laicite.htm

 

2. ابزار هوشمند: شالوده تمدنی نوین
http://www.ghandchi.com/353-IntelligentTools.htm
Intelligent Tools: The Cornerstone of a New Civilization-Second Edition
http://www.ghandchi.com/353-IntelligentToolsEng.htm

 

3. سکولاریسم چیست؟
http://www.ghandchi.com/302-Secularism.htm
What is Secularism
http://www.ghandchi.com/302-SecularismEng.htm

 

4. یادداشتی کوتاه درباره دکتر کریم سنجابی و لیبرالهای ایران-ویرایش دوم
http://www.ghandchi.com/467-KarimSanjabi.htm
A Short Note about Dr. Sanjabi & Iranian Liberals
http://www.ghandchi.com/467-KarimSanjabiEng.htm

 

5. مفعول بودن دوست پسر رضا ضراب چرا برای نویسنده ای مدعی اپوزیسیون مسأله ساز است
http://www.ghandchi.com/1811-gays-mafool.htm

 

6. پاسخی به کنایه زدن همکار امنیتی یکی از دوستان جبهه ملی در ارتباط با رامین حسین پناهی
http://www.ghandchi.com/2125-jebhe.htm

 

7. سخنی با یکی از دوستان جبهه ملی
http://www.ghandchi.com/2004-jebhe-melli.htm

 

8. سکولاریسم چیست؟
http://www.ghandchi.com/302-Secularism.htm
What is Secularism
http://www.ghandchi.com/302-SecularismEng.htm

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 

 

 

SEARCH