Sam Ghandchiسام قندچي اطلاعیه درباره سایت آینده نگر

سام قندچی 

http://www.ghandchi.com/492-AyandehnegarSite.htm

 

دوستانی به کرّات از من پرسیده اند آیا با سایت آینده نگر دات اورگ که در حال حاضر در تصاحب آقای مولا است ارتباطی دارم. این هم توضیح موضوع.


در سالهای بعد از انقلاب آقای مولا رادیوئی بنام صدای آزادی در سوئد داشتند که هیچ ربطی به آینده نگری یا اینترنت نداشت و در فکر راه انداختن مجله ای بودند و حتی نمیدانستند کامپیوتر و اینترنت چیست. یکی از دوستانم که میدانست  در فکر انتشار مجله ای هستم، آقای مولا را در سال 1992 به اینجانب معرفی کرد.  سالها در مورد آینده نگری کار کرده بودم و اولین رساله ام در ژورنال هوش مصنوعی در این باره تحت عنوان ابزار هوشمند را در سال 1985 منتشر کرده بودم و با دانیل بل و ویلیس هارمن تبادل نظر داشتم و اولین کتابفروشی آ ینده نگر در آمریکا را در سیلیکانولی کالیفرنیا ساخته بودم و کارهای تافلر، باک مینستر فولر، پیتر دراکر و بسیاری دیگران را اشاعه داده بودم.  سری مقالات ترقی خواهی در عصر کنونی را در ایران تایمز منتشر کرده بودم.  و از اولین کسانی هم بودم که در اینترنت فعالیت کردم و در فوروم اس سی آی مینوشتم و در تشکیل گروه ایرانی حقوق بشر در آن سالها نقش داشتم:

 

http://www.ghandchi.com/gozari.htm

http://www.ghandchi.com/iranscope/Anthology/IHRWG.htm

 

به آقای مولا در سوئد در رابطه با آینده نگری نوشتم و گفتم مجله چاپی فایده ندارد و چیزی بنام اینترنت وجود دارد و گفتم کامپیوتر یاد بگیرد حتی کسی که در ایران میشناخت را مطمئن نبود با او بشود کار کند و به مدیریت سایت دعوت نشد. به هر حال اولین شماره مجله که شش سال بعد منتشر شد و نمیتواند از اینترنت پاک کند نشان میدهد چه بود:

 

http://home7.swipnet.se/~w-77225/index1.html

 

متن های مقالات "ابزار هوشمند" و "فلسفه علم در قرن بیستم" که قبلاً نوشته بودم را برای ایشان فرستادم که اولی را که در ابتدا به انگلیسی منتشر کرده بودم را به فارسی برگرداندم و تایپ شده ارسال کردم و دومی دست خطی بود و ایشان ترتیب تایپ آن را دادند:

 

http://www.ghandchi.com/353-IntelligentTools.htm

http://www.ghandchi.com/358-falsafehElm.htm


در اوت 1993 درباره متن سقوط زمان دانیل بل که برای اداره پست سوئد ارائه کرده بود، به آقای مولا گفتم، که در سوئد ایشان مجله فرامتیدر نشریه انستیتو مطالعات آینده را که در آنجا چاپ میشود پیدا کردند و برایم فرستادند، و بعداً خودشان هم ترتیب ترجمه و چاپ آن را دادند. لازم به تذکر است که مقاله سقوط زمان دانیل بل، در هیچ جائی بغیر از آن مجله چاپ نشده، و خود شخص دانیل بل به من در 1993 گفته بود که سالهاست درباره آینده نگری مطلبی ننوشته اند و آن نوشته تازه ترین نوشته شان در مورد آینده نگری است، و گفتند آن را در فرامتیدر پیدا کنم که بفارسی منتشر کنم:

 

http://www.ghandchi.com/iranscope/Anthology/Bell-Framtider-Persian.htm


بالاخره در سال 1998 با آقای مولا بنیاد آینده نگری ایران را بر روی اینترنت اعلام کردیم که تا اواخر سال 1999 هم آن کوشش ادامه یافت. در متن زیر همه فعالیت های پیش از آن و بعد از آن تاریخ درج شده است:


http://www.ghandchi.com/05-My_Profile.htm

 

در واقع علاوه بر عرصه نویسندگی اغلب کارهای تکنیکی را ابتدا روی سایت شخصی خودم تست میکردم و بعد که کار میکرد به ایشان یاد میدادم که برروی سایت آینده نگر پیاده کنند. در سال 1999 در سایت شخصی ایرانسکوپ خودم آگهی های مختلف ایمبد شده که در زبان انگلیسی تازه بوجود آمده بودند را تست میکردم. آقای مولا فکر کردند که گوئی به ایشان نمیدهم در صورتیکه آن زمان آنگونه آگهی ها فقط در سایت های به زبان لاتین کار میکردند. ولی ایشان یکباره همه چیزهای مرتبط به من را از روی سایت آینده نگر برداشتند. اصل متن توضیح اهداف و فعالیت بنیاد آینده نگری که از روز اول خودم نه تنها نام را گذاشته بودم بلکه همه اهداف و فعالیت را نوشته بودم، با توافق هر دویمان از همان روز اول بود و نام هر دو ما بعنوان مدیران بنیاد بود، از سایت برداشتند. خلاصه همه چیز را صاحب شدند.

اعتنایی نکردم و بعدها دوباره آمدند و مطالب مرا چاپ میکردند و حتی در سال 2002 مصاحبه ای با سایت آینده نگر در مورد انقلاب 57 داشتم
که نمی دانم هنوز روی آن سایت هست یا نه:

 

http://www.ghandchi.com/377-mosahebeh1357.htm

 

 

ولی بازهم  وقتی که در سایت  ایران گلوبال (http://www.iranglobal.info/) مینوشتم، چون با همکاری اینجانب با آن سایـت مخالف بودند دوباره همه مطالبم را از سایت آینده نگر حذف کردند و دفعه بعد هم چون  با موضع دفاعم از فدرالیسم مخالف بودند مطالبم را حذف کردند و دیگر بعد از آن تاریخ با هم تماسی نداشته ایم.

 

هیچکدام از این بحث ها مسأله خصوصی نیست. این ها تصمیم های سیاسی است. سایـت آینده نگر مثل سایت ایرانسکوپ نیست که یک سایـت شخصی است که آقای مولا بعنوان سایت شخصی خود اعلام کرده باشد.  از اول سایت آینده نگر بعنوان یک سایـت عمومی با خظ مشی مشخص بنیاد آینده نگری که اینجانب تدوین کرده بودم و مدیران آن که ما دونفر بودیم، ساخته شد. در نتیجه تصمیم به تصاحب یکجانبه آن بخاطر آنکه ایشان کنترل تکنیکی سایت را در آن زمان در سوئد در دست داشتند مثل بسیاری دیگر از همکاران سیاسی در گذشته است که چاپخانه را که در کنترل داشتند، روزنامه را صاحب میشدند. 

مسأله ما در جنبش سیاسی این است که شفافیت در مورد موضوعات تصمیم های سیاسی نداریم و وقتی میخواهیم داشته باشیم بحث ها شخصی و خصوصی میشود. به من چه که زندگی خصوصی یکنفر چیست. به من چه که مونیکا لوئینسکی با کلینتون خوابیده ولی به من مربوط است که آیا کلیننتون میداند بحث جفرسون درباره فدرالیسم چه بوده است و یا اینکه از دیدگاه سیاسیِ کسی که با هم کار مشترک میکنیم، شناخت داریم، و این ها بحث های عمومی هستند و  از اول خط مشی و قرارداد همکاری ما، مثل بسیاری از سایت ها و مجلات و تشکیلات های سیاسی، درست انجام نشد.

 

در واقع در ابتدا انقدر سخت بود که دیگران را حتی وقتی "چپ سابق" خود را مینامیدند قانع کنم که از اصطلاح آینده نگر استفاده کنند. برای خود اصطلاح سکولار چقدر سالها دعوا داشتم و همه بهانه ای آورده میشد که از آن استفاده نشود. البته بعد از 18 تیر وضع عوض شد. ظاهراً خودسانسوری در ایران برای منتشر شدن است ولی در خارج که نیازی به این کار نیست.  اصل بحث بالاخره خط مشی است. مسأله خط مشی مثل دورانی است که اکثریت چپی ها از دانشجویان خط امام در ایران دفاع میکردند.

 

واقعیـت این است که زیر عنوان آینده نگر بسیاری دنبالچه چپ سابق و اصلاح طلبان هستند. 

 

بحث معین سیاسی اینجا مطرح است. ما در برهه معینی از تاریخ زندگی میکنیم که بسیاری از مسائل ما را اروپائی ها مثلاً در قرن پانزدهم داشته اند والبته به این معنی نیست که ما مشابه حالت قرن پانزده هستیم. ولی مثلاً مجازات قتل مرتد در اسلامگرائی که ما با آن روبرو هستیم یک نمونه بارز این واقعیت است.

 

با موضوع قانون قتل مرتد انقدر در اینترنت مقابله کردم که تهدید مکرر به مرگ شدم. خیلی ها فکر کردند که تقسیم کاری بین اینجانب و سایت آینده نگر هست که آن  سایت وارد این بحث ها نشود و بجایش این قلم آن را به پیش ببرم. اصلاً چنین نبوده. آن سایت سالهاست موضعش همان چیزی است که آقای مولا بعد از تصاحب منتشر میکند. مثلاً در زمان اوائل انقلاب همانطور که همه میدانند حزب توده و چریکهای  اکثریت و اتحادیه کمونیستها طرفدار خط امام بودند. البته بخش انشعابی اتحادیه یعنی گروه زحمت این موضع را نداشت و یکی از معدود گروه های چپ بود که با گروگان گیری مخالفت کرد.

 

بعدها در سال 1362 اتحادیه یکدفعه چرخش کرد و جریان قیام آمل را انجام داد ولی چریکهای اکثریت همچنان در موضع خط امام ماندند و به پاسدارها کمک کردند. بعد هم محاکمات و اعترافات و غیره. به هر حال این موضع دفاع از خط امام بعداً هم بصورت دنبال رفسنجانی و خاتمی و لابی ایست ها افتادن در جنبش سیاسی روشنفکری ایران ادامه یافت و فقط خودسانسوری برخی فعالین در داخل نیست و بویژه در خارج این موضع آشکار است. 

 

مختصر بگویم که کسی نمیتواند بگوید که آینده نگر است و این همه سال یک کلمه ضد قانون کشتن مرتد یا قانون ضد بهائی یا قانون قصاص یا قانون سنگسار یا قانون پرت کردن همجنس گرایان از صخره و امثالهم ننویسید و اساساً با جمهوری اسلامی طرف نشود آنهم وقتی در خارج دارد زندگی میکند که بهانه خودسانسوری فعالین داخل را هم ندارد.

 

بعد از 18 تیر دانشجویانی بخاطر نمایش امام زمان در معرض قتل به دست رئیس پلیس تهران بودند که علناً تیمسار نقدی در مطبوعات آن زمان اعلام کرد.  به عنوان یک آینده نگر در مطبوعات انگلیسی و گروه های خبری با آن مقابله کردم و از سوی مأمورین رژیم که در سالهای پیش از 11 سپتامبر راحت در خارج همه فعالین را هدف میگرفتند، خود و خانوده ام با تهدیدهای متعدد مرگ روبرو شدیم و حتی به خانه ام این مأمورین تلفن میزدند و تهدید میکردند.

 

مبارزه در این سالها تظاهرات خیابانی نبوده بلکه فعالیت ضد رژیم در خارج همین نوع کار ها بود مگر اینکه کسی غیر این بیاندیشد که میاندیشیدند و مواضع هوادار لابی ایست های رژیم میگرفتند و اصلاح طلبان اسلامی کعبه آمالشان بودند.  به همین علت نیز سالها است که سایتم فیلتر است و از اولین کسانی بودم که راه های مختلف عبور از فیلترینگ جمهوری اسلامی را ارائه کردم حتی قبل از آنکه سایت شخصی خودم فیلتر شود در صورتیکه سایت های هوادار لابی ایست ها فیلتر نبودند.

 

به هرحال آینده نگری تفاوت اساسی با جریانات چپ و اسلامی دارد و فقط عبارت زیبائی برای آنهائی نیست که دیگر رویشان نمیشود بگویند چپی یا اسلامی هستند و دنبال یک عنوان زیباترند.  مثل آقای فرنود حسنی که در سایـت آینده نگر تبلیغ میشود که مروج افکار عقب مانده شریعتی در ایران تحت لوای آینده نگری است:

 

http://www.farnood.com/Persian/culturalpapers/index.htm

 به اندازه کافی افکار شریعتی به جامعه ما لطمه زده است که حتی برخی روشنفکران مذهبی نظیر اکبر گنجی هم دارند آن را درک میکنند وقتی هنوز بسیاری از چپی های ایران وی را بخاطر این نقد نکوهش میکنند. شفاف حرف نزدن ها باعث بوجود آمدن چه جعبه های مارگیری میشود و تصور مردم از این که خبری هست و غلوها وقتی کسانی تصور کاذب از یک سایت یا جریان بوجود میاورند و گوئی تقسیم کاری هست و برداشتی کاذب از واقعیت یک جریان سیاسی.

 

منظورم این نیست که واقعیت جنبش سیاسی بد است. در واقع خیلی عالی است. در ایران، ما امروز برزگترین جنبش مدنی را داریم که سکولار است چیزی که قبل از 18 تیر هیچگاه فعالین خارج تصورش را هم نمیکردند که بین مردم سکولاریسم مطرح باشد و وقتی از شروع جنبش سکولار آن روزها در گروه خبری اس سی آی  بحث میکردم خیلی ها فکر میکردند تخیل است.

به هرحال واقع بینی به معنی بدبینی نیست و امیدوارم سایت آینده نگر مواضع سیاسی و خط مشی خود را روشن اعلام کند که بهترین راه برای جلوگیری از هر نوع سؤ تفاهم است چه این ها موضوعات سیاسی است و نه آنکه با حدس و گمان آنهم سایـتی را که در خارج است، نشود فهمید که چه میگوید و از سوئی عده ای فکر کنند لابی ایست رژیم است و عده دیگری این تصور را که گوئی در پی پایان دادن به جمهوری اسلامی است. مخفی کاری از کی؟ چرا روشن نباشد که چرا یک مقاله سانسور میشود و یکی نمیشود.

 

در داخل ایران از موضوع استبداد برای مخفی کردن این دلائل اصلیِ خطی، دیگر آنقدر استفاده نمیشود، ولی در خارج در این دورانِ گلوبالیسم، هنوز این کارها رواج دارد. در زمان رژیم شاه عده ای چیزهائی را که حتی ساواک شاه بخوبی میدانست بصورت موضوعات مخفی حیاتی نشان میدادند تا مردم سؤال نکنند و هر که سؤال میکرد را ساواکی مینامیدند. امروزه دوران آن کارها گذشته است. اینها هیچکدام مسائل خصوصی نیستند و مسائل سیاسی و خط مشی است، و بیخود از مخفی کاری برای مخفی کردن مواضع خود از مردم، استفاده نکنیم.

 

در رابطه با انجمن آینده نیز از من سؤال شده است. هیچگاه عضو چیزی بنام انجمن آینده نبوده ام و هر سؤالی درباره آن بهتر است از کسانیکه از آن نام استفاده میکنند پرسیده شود. 

 

لازم به یاد آوری است که با انجمن جهان آینده که مؤسسه ای بین المللی است و بیش از 20 سال است عضو آن هستم و در مقاله زیر توضیح داده ام، اشتباه نشود:

 

http://www.ghandchi.com/479-KurzweilFuturism.htm

 

 همچنین در سال 2003 انجمن جهان آینده مروری بر کتاب این قلم تحت عنوان ایران آینده نگر: آینده نگری در برابر تروریسم نوشتند:

 

http://www.ghandchi.com/ReviewByWFS.htm

 

 

سام قندچی، ناشر و سردبیر

ایرانسکوپ

http://www.iranscope.com

 6 دی 1386

December 27, 2007

 

مقالات مرتبط

 

http://www.ghandchi.com/493-CommunistCults.htm
http://www.ghandchi.com/566-ayandehdotcom.htm

  

--------------------------------------------------------- 

مقالات تئوریک

http://www.ghandchi.com