Sam Ghandchiسام قندچي سینگولاریته و خیزش نیروهای ارتجاعی تازه در چین و روسیه

سام قندچی

http://www.ghandchi.com/4444-reactionary-forces.htm

Singularity and Rise of New Reactionary Forces in China and Russia

http://www.ghandchi.com/4444-reactionary-forces-english.htm

https://iransecularism.com/singularity-and-rise-of-new-reactionary-forces-in-china-and-russia

مطالب مرتبط: 1     2     3     4     5     6     7     8     9     10     11     12     13     14

 

reactionary-forces

 

 

 در 40 سال گذشته در مورد ابزار هوشمند و تأثیر آنها در تعریف مجدد پیشرفت در زمان ما نوشته ام! دوست عزیزم ری کرزوایل در شاهکار خود «سینگولاریته نزدیک است» که در سال 2005 منتشر شد بسیار فراتر رفت و پیش بینی کرد که سینگولاریته ی تکنولوژیک تا سال 2045 ادغام انسان ها با ماشین ها را به واقعیت تبدیل می کند و جاودانگی (پایان مرگ) را حتی برای موعدی زودتر در سال 2030 یعنی فقط 7 سال دیگر پیش بینی می کند و هم اکنون پیشرفت فنی واقعی در راستای هدف مورد اشاره جلو میرود! در کتاب سال 2016 این نگارنده با عنوان «آینده نگر: نوروز بشریت در قرن بیست و یکم؛ واریانت جدید برای تأمین نیازهای بشر»، نه تنها پیش‌بینی‌هایم را در مورد برآورده شدن نیازهای انسان بر تکینگیِ پیشِ رو مبتنی کردم، بلکه کامنتهای ری کورزویل در مورد هر فصل کتاب واقعاً به من کمک کرد تا مسائل اساسی مرتبط با این تحول را درک کنم.


با این وجود، در طول نیم قرن اخیر، شاهد ظهور نیروهای ارتجاعی کوکلاکس کلانهای اسلامی در خاورمیانه و جاهای دیگر بودیم. به علاوه، شاهد جریانات مذهبی ارتجاعی مشابه با شدت کمتر؛ و همچنین برخی از نیروهای مرتجع اولتراناسیونالیست در غرب بودیم! عموماً قدرت ناسیونالیسم در هر منطقه ای به نسبت مستقیم با رشد صنعتی شدن است و می توان فراملی گرایان را نوعی مقاومت جامعه صنعتی در برابر توسعه جهانی فراصنعتی دانست؛ در حالیکه اسلامگرایی بیشتر یک مقاومت پیشصنعتیِ قرون وسطایی در برابر رشد فراصنعتی است - هنگامیکه که جهان در حال رسیدن به تکینگی تکنولوژیک است
!


انقلاب 1357 ایران نمونه ی بارز یک نیروی واپسگرا بود که در سال 1357 در ایران به قدرت رسید و اسلامگرایان هنوز در قدرت هستند. به همین ترتیب می توان به خیزش طالبان به قدرت در افغانستان، و شکست آنها پس از 11 سپتامبر اشاره کرد؛ اما، دوباره شاهد بازگشت طالبان به قدرت بودیم! در پنج سال گذشته، مقاومت جدیدی در برابر نیروهای ارتجاعی با انقلاب قرن بیست و یکم ایران آغاز شد و در شش ماه اخیر، نوجوانان ایرانی به ویژه دختران جوان و به طور کلی زنان ایرانی، شدیداً با رژیم اسلامی در ایران مخالفت کردند و خواستار تغییر رژیم شدند.

به رغم پیشرفت هایی که در 20 سال گذشته در مقابله با اسلام گرایی شاهد بودیم، متأسفانه اکنون شاهد ظهور نیروهای مرتجع اولتراناسیونالیست جدید در چین و روسیه هستیم گرچه این کشورها از نظر فناوری پیشرفته هستند، اما درست مانند داعش که از فناوری پیشرفته برای اهداف قهقرایی استفاده کرده است، چین و روسیه نیز ابائی ندارند که از فناوری‌های جدید برای اهداف ارتجاعی پلاتفرمهای فراملی‌گرایانه استفاده کنند، مانند تلاش روسیه برای پشبرد یک پلاتفرم اولترا ناسیونالیستی با استفاده از این تکنولوژیها جهت احیای اتحاد جماهیر شوروی سابق، همانطور که در یک سال گذشته در تجربه ی حمله روسیه به  اوکراین دیدیم، یا اکنون در طرح التراناسیونالیستی چین برای تسلط نظامی بر تایوان مشاهده می‌کنیم؛ و در عین حال که هر دو کشور دعوت به دموکراسی در داخل کشورهای خود را، برای مردم روسیه و چین، خفه می کنند
!


ما اکنون با یک روند ارتجاعی در حال شکل گیری در سطح جهانی روبرو هستیم که جدید است! سال گذشته، با تهاجم روسیه به اوکراین و اکنون تهدیدات چین به تایوان، می تواند به همان اندازه برای پیشرفت مضر باشد، همانطور که تهدیدات داعش و سایر اسلامگرایان برای پیشرفت به مدت نیم قرن در خاورمیانه و سایر مناطق جهان مضر بوده است. چین و روسیه مقاومت یک نیروی مهیب را به تصویر می کشند که تلاش می کند در رویاهای اولتراناسیونالیستهای گذشته آرامش پیدا کند!
روندهای ارتجاعی مانند تهدید اوکراین توسط روسیه و تهدید چین برای تایوان را باید به عنوان ظهور دو نیروی ارتجاعی افراطی ناسیونالیست در سطح جهانی دانست که بسیار نگران کننده است! پوتین در روسیه و شی جین پینگ در چین در حال حاضر این دو جریان ارتجاعی خطرناک را در جهان رهبری می کنند.

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE
http://www.ghandchi.com

سوم فروردین ماه 1402
March 22, 2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

متون برگزیده سام قندچی

 

 

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران
http://www.ghandchi.com/futuristparty/index.html

 

 

 

SEARCH