Sam Ghandchiسام قندچي مهدی خانباباتهرانی: تغییر رژیم
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/3322-mehdi-khanbaba-tehrani.htm

پی نوشت 21 فروردین ماه 1400: کوچ ایرانیان 234 - بازگشت به ایران- خانبابا تهرانی- فرح پهلوی و حزب توده - علی لیمونادی

پی نوشت 15 فروردین ماه 1400: کوچ ایرانیان 233 - کی میریم ایران ؟ خانبابا تهرانی- علی لیمونادی

پی نوشت 29 اردیبهشت ماه 1399: کوچ ایرانیان 188- بخش دوم گفتگوی آقای علی لیمونادی با آقای مهدی خانبابا تهرانی درباره ی 42 سال سیاه. در این بخش دوم گفتگو، آقای مهدی خانباباتهرانی، از جمله نکات تازه ای را در مورد نقش آیت الله طالقانی در کنار زدن سکولارها در روز 14 اسفند 1357 در احمد آباد، ، پیشینه ی چپی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، ماجرای به اصطلاح «کلوپ لختی ها»، و در رد شایعات رایج مبنی بر چپی بودن و عضویت شهبانو فرح پهلوی در حزب توده پیش از ازدواج با شاه، بحث می کنند.

مطالب مرتبط: 1     2     3     4     5     6     7     8     9     10     11    12     13     14     15     16    17    18     19

صفحه ی شخصی آقای مهدی خانباباتهرانی

 

mehdi-khanbaba-tehrani

 

چند لحظه پیش مصاحبه ی امروز آقای علی لیمونادی را با دوست عزیز آقای مهدی خانباباتهرانی در تلویزیون آی آر تی وی تماشا می کردم که بسیار شنیدنی بود. در این مصاحبه آقای مهدی خانباباتهرانی در مورد جمعبندی شان که نیاز به تغییر رژیم در ایران است و از آن بعنوان «رژیم چنچ» نام بردند، بحث کردند، و منظورشان از «تغییر» در این گفتگو، بیشتر از فقط نظام ولایت فقیه بود که آقای مهدی خانبابا تهرانی در بحثهای سالهای گذشته، مطرح می کردند. آقای خانبابا تهرانی بر این موضوع تأکید داشتند که راه نجات ایران از طریق انقلاب یا جنگ نیست و کماکان راهکارهای اصلاحات را پیشنهاد می کردند اما با هدف «رژیم چنج». واقعیت امر این است که دست ما نیست که اوضاع ایران به جنگ با قدرتهای بزرگ بیانجامد، انقلاب شود یا تحولی از طریق اصلاحات صورت گیرد. شخصاً نیز آرزویم روشهای مسالمت آمیز اصلاح امور بوده و هست، و در زمان خیزش 96 این موضوع را در نوشتاری تحت عنوان «آیا انقلاب ایران گذاری مسالمت آمیز خواهد بود»، مطرح کردم. اما بازهم تأکید می کنم که این امر دست ما نیست. حتی کشورهایی که احزاب بزرگ داشته اند، آن احزاب تصمیم نگرفتند که انقلاب شود، یا جنگ یا اصلاحات. نیروهای سیاسی سکولار دموکرات، نظیر همه ی نیروهای سیاسی دیگر باید خود را برای رسیدن به اهدافی که در نظر دارند، در صورت وقوع انقلاب، جنگ، یا تحولات اصلاح طلبانه در ایران آماده کنند. متأسفانه در رژیم شاه فقط نیروهای اسلامی به رهبری آیت الله خمینی در 25 سال بین 1332 تا 1357، سازماندهی قوی در داخل کشور ایجاد کردند و توانستند رهبری انقلاب را در سال 1357 در دست بگیرند. درست است که رژیم شاه نیز از ترس کمونیستها، دست اسلامگرایان را باز گذاشته بود اما به هرحال این واقعیت بود که خمینی در 1357 تشکیلات خود را داشت، و تازه بعد هم، با حمایت از کل جامعه ی روحانیت، بر نیروی خود افزود، و فراموش نکنیم که مشی چریکی باعث تضعیف نیروهای سیاسیکارِ چپ و ملی شد که حتی خود چریکها در روزهای انقلاب و پس از آن، توان رهبری تشکیلات خود را هم نداشتند و به همین دلیل در هر برهه ی زمانی تازه فکر می کردند چه کار کنند و از تظاهرات زنان در 17 اسفند تا همه ی رویدادهای پس از آن، تصمیماتِ غلطِ زیادی گرفتند، از جمله سه سال بعد از انقلاب، چریکهای اکثریت که واقعاً اکثریت رهبران چریکهای فدایی خلق بوده و هستند به همراه سپاه پاسداران در سال 1360 در سرکوب و به خون کشیدن سربداران آمل، شرکت فعال داشتند. آنها پیش از انقلاب 57، طی 10 سال فعالیت چریکی، قابلیت رهبری مردم را در سازمان خود رشد نداده بودند، هرچند هوادار زیاد داشتند که به حق به از خودگذشتگی های آنها پیش از انقلاب، احترام می گذاشتند، اما در آستانه ی انقلاب 57، رهبران چریکها، به رهبری حزب توده برای هدایت تشکیلاتشان متوسل شدند، در حالیکه از اول، مشی چریکی در ضدیت با حزب توده شکل گرفته بود. در پایان یادآور شوم که یک هفته پیش، وضعیت ایران در دو سه سال اخیر، در نوشتاری تحت عنوان «از جنبش سبز تا خیزشهای 96 و 98 و آینده»، مورد بحث قرار گرفت، و حرف تازه ای نیست. به امید تغییر رژیم در ایران به حکومتی دموکراتیک، سکولار و آینده نگر، کاری که دوست عزیز دکتر اسماعیل نوری علا در دو دهه ی گذشته برای ایجاد تشکیلات آن زحمت کشیده، و به سازماندهی سکولار دموکراتها مشغول بوده و آلترناتیوی سکولار دموکرات را پایه گذاری کرده است. با آرزوی سلامتی برای دوست عزیز آقای مهدی خانبابا تهرانی و تبریک برای سالگرد تولدشان در 85 سالگی.

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

 

سام قندچی
http://www.ghandchi.com

بیست و دوم اردیبهشت ماه 1399
May 11, 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

متون برگزیده سام قندچی

 

 

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران
http://www.ghandchi.com/futuristparty/index.html

 

 

 

SEARCH