Sam Ghandchiسام قندچي چرا ایرانِ قرن 21 را، انقلابی «آینده نگر» با محتوای «سکولار دموکراسی» رقم میزند
سام قندچی
http://www.ghandchi.com/2760-enghelabe-ayandehnegar.htm

مطالب مرتبط: https://goo.gl/X6xqQo 

 

futurism-secular-democracy 
 

دستکم 20 سال، پیش از انتشار کتاب «ایران آینده نگر»، که مروری را 16 سال پیش «انجمن جهان آینده» بر آن نوشت، در جزوه ای تحت عنوان «ترقی خواهی در عصر کنونی» تلاش شد، این بحث ارائه شود که مسأله ی مرکزی ایران بعد از فاجعه ی انقلاب 1357، واپسگرایی است و نه عقب ماندگی، و در چند سال اخیر نیز در نوشتارهایی در مورد کوکلاکس کلان های اسلامی، تلاش شد این بحث بیشتر باز شود. اما تصور می کنم شاید اصل بحث را در همه ی این سالها درست توضیح نداده ام. اجازه دهید مثالی بزنم. انقلاب 1775 آمریکا را می گوییم «انقلاب استقلال» چرا که موضوع مرکزی آن انقلاب، استقلال از بریتانیا بود در حالیکه انقلاب آمریکا، بیش از همه ی انقلابهای اروپا محتوای سکولار دموکراسی داشت، یعنی به رغم آنکه مبارزه برای جدایی حکومت و مذهب قرنها در اروپا جریان داشت، اما این انقلاب آمریکا بود که مفهوم «سکولاریسم چیست» را تعریف کرد و این را تنها این قلم نیست که می گوید، بلکه دقیقاً نتیجه گیری پژوهشهای الکسیس دو توکویل از مقایسه آمریکا و اروپا همین است. وضعیت مشابهی را در مورد انقلاب قرن بیست و یکمی ایران می توان مشاهده کرد. دعوای این انقلاب ایران با «واپسگرایی» است، موضوعی که در تازه ترین نوشته ی اینجانب درباره ی این مبحث در هفته ی گذشته تحت عنوان «دعوای جنبش سیاسی و مدنی ما با چه چیزی است؟» در خبرگاه حزب سکولار دموکرات ایرانیان منتشر شد که از آن دوستان سپاسگزارم که به طرح وسیعتر این بحث یاری رساندند. به عبارت دیگر دعوای اصلی انقلاب جاری در ایران با «واپسگراییِ کوکلاکس کلان های اسلامی» است، همانگونه که دعوای اصلی انقلاب آمریکا با استعمار بریتانیا بود، یعنی موضوع مرکزی انقلاب 21 ایران پایان دادن به «واپسگرایی» سیاسی در جامعه است و به همین دلیل این انقلاب را، «انقلاب آینده نگر» می خوانیم. کوکلاکس کلان های اسلامی به رهبری آیت الله خمینی، استراتژی عقب بردن جامعه ی ایران به 1400 سال پیش را در ایران آغاز کردند و همچنان ادامه می دهند و امثال دکتر علی شریعتی و خمینی از همان اول گفتند که هدفشان بازگشت به صدر اسلام است. حالا ممکن است گفته شود که پروتستانها نیز نظیر لوتر از زندگی مرفه شهری در واتیکان و از جمله آزادیهایی نظیر همجنسگرایی در واتیکان به فغان آمده بودند و خواستار بازگشت به صدر مسیحیت بودند و به این دلیل آنها هم ارتجاعی بودند، اما تفاوت اصلی در این است که در تمام تاریخ مسیحیت در قدرت، یعنی از قرن سوم میلادی در روم باستان تا دوران جنبش پروتستانیسم در قرن پانزدهم، یعنی در تمام قرون وسطی ما شاهد هرگونه استبداد و وحشیگری کلیسای مسیحی بودیم؛ در حالیکه در صدر مسیحیت شاید همجنسگرایان به اندازه واتیکانِ قرن پانزدهم آزادی نداشتند، اما کلاً جامعه ی مسیحیان اولیه جامعه ای آزاد و به قول فردریک انگلس حتی اِگالیتِریَن نظیر جوامع اولیه سوسیالیستها بود. در مقایسه، جامعه ی صدر اسلام برعکس بوده و وحشیانه ترین شکل اعمال قدرت اتفاقاً در همان صدر اسلام ثبت شده است و نه حتی در دوران اموی و عباسی، یا عثمانی و صفوی، و اگر رفرماسیون مسیحی و بازگشت به صدر اسلام هردو واپسگرایی باشد، این واپسگرایی اسلامی است که حرکتی به غایت ارتجاعی است که القاعده، داعش و کوکلاکس کلان های شیعه ی اسلامی در ایران آنرا نمایندگی می کنند، یعنی اصل انقلاب قرن بیست و یکمی ایران با به زیر کشیدن این نیروهای واپسگرا از قدرت و پیشرفت تعریف می شود، و در نتیجه بسیاری از اصلاح طلبان که در قالب پروتستانیسم اسلامی هدف خود را بازگشت به جامعه ی صدر اسلام گذاشته اند از بسیاری از اصولگرایان مرتجع تر هستند، به عبارت دیگر انقلاب 21 ایران علیه «واپسگرایی کوکلاکس کلانهای اسلامی» است همانطور که انقلاب آمریکا علیه «وابستگی به بریتانیا» بود، به همین دلیل انقلاب قرن 21 ایران را انقلاب «آینده نگر» می خوانیم یعنی با واپسگرایی می جنگد نه آنکه گذشته نگر باشد و در آرزوی بازگشت به صدر اسلام، همانطور که انقلاب آمریکا را انقلاب «استقلال» می خواندند یعنی با فقدان استقلال، و وابستگی به بریتانیا می جنگید، نه آنکه بخواهد به وابستگی به بریتانیا، ادامه دهد. در عین حال انقلاب 1775 آمریکا و انقلاب قرن بیست و یکمی ایران محتوایی سکولار دموکرات داشته و دارند و به همین سبب دوستانی نظیر دکتر اسماعیل نوری علا آلترناتیو سکولار دموکرات را بمثابه محتوایی استراتژیک و تعیین کننده برای پیروزی انقلاب قرن بیست و یکمی ایران طرح کرده اند چرا که سکولار دموکراسی برای انقلاب قرن بیست و یکمی ایران، حتی بیش از انقلاب آمریکا، محتوایی کلیدی، استراتژیک، و تعیین کننده برای پیروزی این انقلاب و شکل دادن به ایران آینده است.

 

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

هفدهم تیر ماه 1398
July 8, 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران
https://sites.google.com/site/futuristparty

 

 

SEARCH