Sam Ghandchiسام قندچي اصلاح طلبان و همکارانشان در نحله های دیگر فکری
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/2608-motahedane-eslahtalaban.htm

مطالب مرتبط: http://bit.ly/2G4iier   https://goo.gl/77Qkd6 http://bit.ly/2KXuEuL

 

eslahtalab-secular

 

پیش از خیزش مردم در دی ماه 1396، فقط بخشی از اپوزیسیون ایران نظیر حزب سکولار دموکرات ایرانیان بود (1)، که از بدو تأسیس موضع روشن در مورد جریان اصلاح طلبی ارتجاعی اتخاذ کرد: اصلاح طلبانی که طیِ 40 سالِ گذشته، به همراه بقیه ی جناح های رژیم اسلامی حاکم بر ایران، برای بقای حاکمیت کوکلاکس کلان های اسلامی کوشیدند؛ و در دهه 60 دست در دست زندانبانان رژیم، در شکنجه و کشتار مخالفان شرکت فعال داشتند، و بعد از پایان جنگ عراق، هدفشان فریب دادن جنبش دموکراسی خواهی برای انصراف از خواست تغییر رژیم بود. اگر رژیم شاه اصلاً به جناح های درونی خود که برخی از آنها رفرمیست به معنی واقعی کلمه بودند، اجازه ی حضور در صحنه ی سیاسی نمی داد، رژیم اسلامی از اول از جریانات اصلاح طلبی بعنوان بازوی اصلی قدرت خود استفاده کرد و حتی سه تن از رؤسای جمهوری طی تاریخ 40 ساله ی این رژیم، از اصلاح طلبان بودند و هر کدام هم دو دوره ی 4 ساله به کف آوردند. اما، در خیزش 96، مردم در 128 شهر ایران با شعار "اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا،" به خیابانها آمدند. اصلاح طلبان به تکاپو افتادند و از یکسو تلاش کردند جنبش مردم را دوباره نظیر روزهای جنبش سبز سال 1388، به مذاکرات بی فایده در کریدورهای قدرت بکشانند و از نفس بیاندازند، و از سوی دیگر در همیاری با کوکلاکس کلان های اسلامی، کسانی را نظیر سینا قنبری ها که در انقلاب قرن بیست و یکمی ایران فعال بودند، به سلاخ خانه هایی بردند که با همکاری اصلاح طلبان اداره می شد و همزمان خانواده های قربانیان را تشویق به سکوت کردند، درست همانکاری که در دهه ی شصت انجام دادند. در همین حال بهتر است بدانیم که در همه ی 40 سال گذشته، اصلاح طلبان با نیروهای سیاسی دیگری در همه ی نحله های فکری اپوزیسیون در همکاری تنگاتنگ بودند، آنهایی که که نام چپ و غیره داشتند و نه فقط چون استراتژی «راه رشد غیرسرمایه داری» را که تجویز شده ی روسوفیل ها است پیش می بردند و با رژیم اسلامی هم پیاله بودند، بلکه دقیقاً ویژگی اصلی همه ی آنها چه خود را چپ بنامند، چه لیبرال یا آینده نگر، همه شان در 40 سال گذشته با اصلاح طلبان همکاسه بوده اند. مثلاً جریاناتی چپ که در ماجرای گروگانگیری، متحد دانشجویان خط امام بودند، بعد که چرخش کردند، در سال 1360 توسط سپاه پاسداران به همراه بخش دیگری از همان چپِ متحد اصلاح طلبان، قلع وقم شدند. اصلاح طلبانی که حالا نام حزب اصلی خود را عبارت مشمئز کننده ی «حزب اتحاد ملت اسلامی» برگزیده اند و در یکی دو هفته ی اخیر به همراه جریانات چپی که ظاهراً خود را جمهوریخواه البته به معنی ضدجمهوریت اسلامی حاکم بر ایران می خوانند و نه آنکه دنبال جمهوری واقعی و ایجاد جمهوری آینده نگر سکولار و دموکراتیک باشند، و با حمایت خود از سپاه پاسداران چهره ی واقعی متحدان اصلاح طلبی را بطور کامل آشکار کرده اند. دیگر وقت آن رسیده که این متحدان اصلاح طلبان را در نحله های دیگر فکری بشناسیم پیش از آنکه دوباره نظیر دهه 60، از پشت خنجر بخوریم. وبلاگنویسی نظیر آزادیبان از داخل ایران همه ی این واقعیات را می بیند و بیان می کند، اما اینها که در خارج کشور همه ی این سالها زندگی کرده اند و مسأله ای ندارند، یک کلمه در این موارد حرفی نمی زنند چون خود و متحدانشان یعنی اصلاح طلبان، نمی خواهند رژیم کوکلاکس کلان های اسلامی برود، و از جمله اینها در چند سال اخیر، بیشتر جنبش ضد حجاب اجباری را تخطئه می کنند تا که نوک حمله ی خود را بسوی رژیم اسلامی حاکم بر ایران، نشانه بگیرند. اصلاح طلبی در رژیم اسلامی حاکم بر ایران بخشی مهم از طرح کوکلاکس کلان های اسلامی برای تضمین حاکمیت خود در ایران بوده و هست و ابداً به معنی امتیاز و عقب نشینی رژیم در مقابل مردم نبوده و نیست، دوباره نگاهی بیاندازید به دو دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، دو دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، و ریاست جمهوری کنونی حجت الاسلام حسن روحانی که نیمه ی اول دور دوم آنهم این ماه به پایان میرسد، و از خود بپرسید کجای دنیا جریانی که خود را ظاهراً اپوزیسیون نشان می دهد، می تواند بیش از نیمی از عمر رژیم را در بالاترین مقامات باشد و همچنان بگوید دلیل آنکه نتوانسته به خواستهای مردم از جمله آزادی احزاب سکولار، دست پیدا کند به این خاطر است که در قدرت نیست. این اصلاح طلبان خودشان نمی خواهند احزاب سکولار در قدرت حتی کمی شریک باشند، و در واقعیت اصلاح طلبان خودشان بیشتر ضد سکولار هستند (2)، و فقط از رأی و سیاهی لشگر سکولارها خوب در این 40 سال استفاده کرده اند. اینجا بحث یک آدم و دو آدم نیست که تحمل شوند یا اهمیتی نداشته باشند، ما داریم از نیرویی سیاسی حرف می زنیم که در این 40 ساله بالاترین مقامات را در رژیم اسلامی از جمله ریاست جمهوری را در دست داشته اند، اینها آنقدر متقلب هستند که گنجشک را رنگ می کنند و جای قناری می فروشند و حتی گذشته نگری را بعنوان آینده نگری به عده ای قالب کرده اند (3).

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

دوم اردیبهشت ماه 1398
April 22, 2019

 

پانویس:

 

1. درباره حزب سکولار دموکرات ایرانیان

https://goo.gl/22wBEV

 
2. اصلاح طلبان بیشتر ضد سکولار هستند-ویرایش دوم
http://www.ghandchi.com/1259-eslaahtalabi-bishtar-zede-secular.htm

 

3. اصلاح طلبی، گذشته نگری است نه آینده نگری
http://www.ghandchi.com/1169-eslahtalabi-gozashtehnegari.htm 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران
https://sites.google.com/site/futuristparty

 

 

 

 

SEARCH