Sam Ghandchiسام قندچيچرا آینده گرا نیستم
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/1416-why-not-future-ist.htm
Why I am not a Future-ist
http://www.ghandchi.com/1416-why-not-future-ist-english.htm

 

حدود سه سال پیش بحث شد که اشتباه است اگر تصور شود آینده نگری مدرن نوعی "آینده گرایی" است (1). به عبارت دیگر، اصطلاح فیوچریست نباید "آینده گرا" فهمیده شود. در زبان فارسی، لغت "آینده نگر" پذیرفته شده که به معنی به جلو نگریستن است، و یقیناٌ این معنی را نمی دهد که آینده مشخصی در ذهن، مدنظر است، و در جهت رسیدن به آن تلاش می شود! این معضل فقط مربوط به زبان نیست و اختلافی در تفاوت دو مفهوم آینده نگری مدرن و اتوپیسم است، و نه تنها این موضوع در بسیاری از مکاتب آینده نگری نظری دیده می شود، بلکه همچنین در آینده نگری آنالتیک و مشارکتی نیز وجود دارد (2). اختلاف را می توان در گفتمان بینش آینده نگری در عرصه های مختلف دانش، ملاحظه کرد.

 

طی 40 سال گذشته، عمیقاً به جوانب گوناگون این اختلاف مهم پرداخته شد، هنگامیکه در واقع آینده نگری مدرن را از بسیاری ایدئولوژی های اتوپیایی گذشته از جمله مارکسیسم (3)، تفکیک کرده ایم. بعنوان آینده نگر، می توانیم، حتی آینده های دور دست نظیر گزینش "واریانت جدید برای تأمین نیازهای بشر" (4) را با استفاده از پرسپکتیو "آینده نگری" یا "آینده گرایی" مورد توجه قرار دهیم و نتیجه متفاوت خواهد بود. در کتابی تحت عنوان "ایران آینده نگر" (5) در بررسی انقلاب 1357 ایران، از دیدگاه آینده نگری مدرن استفاده شده و نه دیدگاه اتوپیایی. امید است ناشری پیدا کنم که مایل باشد ویرایش تازه آن کتاب را به چاپ رساند.

 

آنچه که اختلاف آینده گرایی و آینده نگری را برایم بیشتر روشن کرد تفکر در مورد "مسأله گندم و صفحه شطرنج" و عبارت "نیمه دوم صفحه شطرنج" است که ری کرزوایل برای توصیف قانون مور به کار می برد (6). دیدم مردم هنگامیکه هدفی را برای خود در جهت آینده بر می گزینند، راهی که میروند نظیر "نیمه اول صفحه شطرنج" در عبارت کرزوایل است، در حالیکه وقتی به پیاده کردن هدف خود مشغول می شوند، سفرشان مثل آنچیزی می شود که کرزوایل "نیمه دوم صفحه شطرنج" خوانده است.

 

بنابراین، اگر مردم به هدف اولیه خود بچسبند و برای دستیابی به آن، تلاش کنند، چون زمان می گذرد، سفر آنها بیشتر به آنچه کرزوایل "نیمه دوم صفحه شطرنج" خوانده، تغییر می کند، و در نتیجه، استفاده از دیدگاهی از واقعیت که شبیه "نیمه اول صفحه شطرنج" است، سفر را غیرممکن می کند، و مسافران ممکن است که نظیر رژیمهای مذهبی، توتالیتر یا ایدئولوژیک، آینده را در حالیکه تطور می یابد، نفی کنند، چرا که در "آینده ای" که مدتها پیش به تصور آورده اند، میخکوب هستند، و در نتیجه، کمر به نابودی آنهایی می بندند که با آینده، در هر لحظه، با نگاه خود، روی در رو، قرار دارند.


به امید 
جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.iranscope.com 
http://www.ghandchi.com
پانزدهم اردیبهشت ماه 1396
May 5, 2017
 

 

پانویس:

 


1. آینده نگری مدرن
http://www.ghandchi.com/347-Futurism.htm
Modern Futurism
http://www.ghandchi.com/347-FuturismEng.htm

2. آینده نگری و نه آینده گرایی
http://www.ghandchi.com/822-futurist-outlook.htm
Futurist Outlook and not Future'ism
http://www.ghandchi.com/822-futurist-outlook-english.htm

3. اندیشه مارکسیستی و مونیسم -یکتا گرائی
http://www.ghandchi.com/299-Marxism.htm
Marxist Thought & Monism
http://www.ghandchi.com/299-MarxismEng.htm

4. واریانت جدید برای تأمین نیازهای بشر- کتاب الکترونیک
http://www.ghandchi.com/human-variant-book.htm
New Variant to Meet Human Needs-An Electronic Book
http://www.ghandchi.com/human-variant-book-english.htm 

5. ایران آینده نگر: آینده نگری در برابر تروریسم
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIran.htm
FUTURIST IRAN: Futurism vs Terrorism-Third Edition
http://www.ghandchi.com/500-FuturistIranEng.htm 

6. Wheat and chessboard problem
https://en.wikipedia.org/wiki/Wheat_and_chessboard_problem

 


Second half of the chessboard

 
 
بحثهای مرتبط

Singularity Topics with Kurzweil's Comments
http://www.ghandchi.com/900-singularity-kurzweil-eng.htm
مباحث سینگولاریته با کامنت های کورزویل
http://www.ghandchi.com/900-singularity-kurzweil.htm

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com    

 

 

 

 

SEARCH