Sam Ghandchiسام قندچي نوری علا: از بحث چلبی سازی 57 در مهستان تا مقاله «سلطنت طلبان خجالتی» سیامک مهر
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/3130-siamak-mehr-nooriala.htm

http://isdmovement.com/2020/0220/022120/022120-Sam-Ghandchi-Nooriala-S.Mehr.htm

مطالب مرتبط: 1    2    3    4    5    6    7    8    9    10    11    12    13    14    15    16    17    18    19    20    21    22    23

 

siamak-mehr-nooriala

 

روز گذشته و یکشنبه ی هفته ی پیش دوست عزیز دکتر اسماعیل نوری علا در مهستان سکولار دموکراسی ایران بحثی درباره چلبی سازی در انقلاب 57 راه انداخته (بخش اول و بخش دوم)که کلی حرف و حدیث از سوی هواداران آقای رضا پهلوی به دنبال داشت. روز گذشته همچنین مقاله ای از آقای سیامک مهر (پورشجری) در سایت گزارشگران منتشر شده که آقای نوری علا را «سلطنت طلب خجالتی» خطاب کرده و حرف و حدیث، دیگر کامل شد. از آخری شروع کنم که مرا یاد سیزدهم دی ماه 1397 یعنی کمی بیش از یکسال پیش انداخت که مقاله ای منتشر کردم تحت عنوان «جمهوریخواهان قلابی که کار اصلی شان تبلیغ بازگشت سلطنت است» و چند ساعت بعد هم رفتم بیمارستان برای عمل جراحی سرطان پروستات، روی تخت بیمارستان خوابیده بودم که ایمیلی از دکتر نوری علا دیدم که گویا عده ای شایعه راه انداخته بودند که منظورم در آن مقاله نوری علا بوده و فوراً با همان گوشی که بلد هم نیستم درست تایپ کنم جواب دادم که خیر و بعد از چند دقیقه هم رفتم اتاق عمل. گفتم جواب بدهم که اگر از دنیا رفتم، اقلاً چنین سوء تفاهمی باقی نماند:). به هر حال از شوخی گذشته، دکتر اسماعیل نوری علا در آنچه سنتاً جنبش سیاسی نامیده می شود، پرورش پیدا نکرده و بسیاری از دیدگاههایش برای دوستانی که از چنین پیشینه ای می آیند باعث سوء تفاهم می شود. در واقع نوری علا در زمان شاه فعالیت سیاسی اش نظیر کسانی بوده که امروز در دوران رژیم اسلامی اصلاح طلب یا فعال جنبش مدنی و امثالهم خوانده می شوند و نه آنچه کادر سیاسی خوانده می شود و شاید این نقطه ی قوت دکتر نوری علا در این آشفته بازار سیاست ایران است و نه نقطه ی ضعف. در همان سال 2012 زمان تشکیل اولین کنگره سالانه سکولار دموکراتها در مقاله ای این واقعیت را به ماجرای فوریه و ناپلئون تشبیه کردم و سالها بعد نیز در سال 2017 بیشتر توضیح دادم و نوشتم که برخورد دکتر نوری علا به آقای رضا پهلوی نظیر برخورد شارل فوریه اوتوپیست فرانسوی، به ناپلئون است که انتظار داشت ناپلئون برنامه ی سوسیالیسم مورد نظر او را پیاده کند و حتی در عنوان مقاله دوم از عبارت «روشنفکران غیرسیاسی» استفاده کردم که برای برخی دوستان مایه ی تعجب شده بود چرا که دکتر نوری علا رهبر یک جریان عمده ی سیاسی است؛ اما امروز «کار سیاسیِ فعالان مدنی» را برای تشبیه و بیان مقصود، انتخاب کردم. منظور اینکه برای فعالان سیاسی وقتی از اتحاد سخن می گوییم واقعیات نیروهای سیاسی مختلف را در نظر می گیریم و هدفِ اتحاد را در هر زمان معین، طرح و مشخص می کنیم و اینکه برای چه کاری می خواهیم اتحاد ایجاد کنیم. دوست عزیز دکتر اسماعیل نوری علا به پتانسیل افراد و جریانات سیاسی بیش از واقعیت مواضع کنونی آنها توجه می کند و این موضوع فقط در برخورد ایشان به آقای رضا پهلوی نیست. مثلاً روز گذشته در گیتی مداری شماره هشتم، نظرات آقای دکتر جلال ایجادی نوعی معرفی شده که ممکن است تصور شود با دیدگاه جنبش سکولار دموکراسی ایران یکی است، در حالیکه همین دیروز از دکتر ایجادی مقاله ای تحت عنوان «قرآن و شیعه گری، ویرانگر عقل» منتشر شده که با معرفی ایشان در گیتی مداری، در تضاد است. اینجا هدف توهین به آقای جلال ایجادی نیست که در گذشته خود از کارهای ایشان به نیکی یاد کرده ام و نظیر هر نویسنده ی دیگری حق دارند هر نظری داشته باشند، از جمله متضاد با دیدگاههای جنبش سکولار دموکراسی ایران، و شاید پتانسیلِ توصیفی را که در گیتی مداری از مواضع ایشان در مورد سکولار دموکراسی کرده اند، درست باشد، اما امروز دیدگاه و مواضع دکتر جلال ایجادی در عنوان مقاله ی دیروزشان، در تضاد با مواضع کنونی جنبش سکولار دموکراسی ایران درباره ی «سکولار دموکراسی» است، وقتی در صفحه ی اول نشریه ی جنبش هر هفته درج می شود که: «ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم»، در حالیکه مقاله دیروز دکتر جلال ایجادی، در عنوانش «قران و شیعه گری» را «ویرانگر عقل» خوانده است. بازهم تکرار کنم که بحث بر سر درست بودن یا غلط بودن نظر دکتر ایجادی نیست، بلکه تفاوت موضع ایشان با موضع جنبش سکولار دموکراسی است. و همانطور که سه هفته پبش در نوشتاری تحت عنوان «اصطلاحات سکولار، لاییک و جمهوری ایرانی در 25 سال اخیر» توضیح داده شد، برخی در اپوزیسیون با هر هدفی که دارند تفاوت برداشت از واژه ها را بیشتر مخدوش می کنند و در مواردی که خیلی ساده در دوکلمه می شود موضع خود را بگویند آنقدر، کِش می دهند که همه ی شنوندگان آخر نمی فهمند موضع آنها چیست و شاید دکتر نوری علا تقصیر ندارد که آخرش نمی داند موضع سیاسی واقعی بعضی از دوستان در اپوزیسیون چیست. صاحب این قلم برعکس همواره تلاش کرده ام که با صراحت نظر خود را در مورد مواضع سیاسی بیان کنم، مثلاً شخصاً اختلاف خود را با موضع میثاق ملی مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران، در رابطه با «رهبر نمادین»، چه پادشاه و چه رییس جمهور، از همان اول به روشنی گفته ام و به همین دلیل میثاق مهستان را امضا نکردم، یعنی نه فقط با پادشاه نمادین، بلکه اینجانب حتی با مدل رییس جمهورِ نمادین که عراق یا آلمان دارند، برای ایران مخالفم و روشن حدود دو سال پیش دلیلش را توضیح دادم. به هرحال دکتر اسماعیل نوری علا دیدگاهش از وحدت اپوزیسیون آن برداشت سنتی از اتحاد در میان سیاسیون ایران نیست و با اینحال همه ی این سالها از بسیاری دیگران موفق تر بوده و این نگارنده همچنان از هواداران حزب سکولار دموکرات ایرانیان و مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران هستم گرچه عضو نیستم و همانطور که قبلاً بارها توضیح داده ام، ترجیح می دهم چون خبرنگار هستم عضو هیچ تشکیلاتی نباشم، اما اگر می خواستم عضو تشکیلاتی باشم، صددرصد در تشکیلاتهایی که دوست عزیز دکتر اسماعیل نوری علا راه انداخته، عضو می شدم و با آرزوی موفقیتهای بیشتر برای دکتر اسماعیل نوری علا و همه ی رهبران و اعضای حزب سکولار دموکرات ایرانیان و جنبش سکولار دموکراسی ایران از جمله آقایان منوچهر یزدیان، میلاد آقایی، محمود ابطحی، مهدی رضایی تازیک، و شمس‌الدین دارابی و خانمها نسترن نیکی علیی و سپیده قیاس‌وند.

  

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

بیست و هشتم بهمن ماه 1398
February 17, 2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

متون برگزیده سام قندچی

 

 

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران
https://sites.google.com/site/futuristparty

 

 

 

SEARCH