Sam Ghandchiسام قندچي سخنی با برخی حمله کنندگان به مهندس حسن شریعتمداری

http://www.ghandchi.com/2597-hassan-shariatmadari.htm

مطالب مرتبط: https://goo.gl/dJSjoH 

 

hassan-shariatmadari

 

چند سالی است که حملات شدیدی را در اینترنت علیه آقای مهندس حسن شریعتمداری مشاهده می کنم و حمله کنندگان، ایشان را متهم به تجزیه طلبی می کنند (1). شخصاً هیچ آشنایی با آقای حسن شریعتمداری ندارم و هیچگاه در همه ی زندگی ام تماس یا ملاقاتی با ایشان نداشته ام، اما آنچه از ایشان در اینترنت خوانده ام چنین برداشتی را به اینجانب نمی دهد. این قلم، همیشه از مخالفان سرسخت تجزیه طلبی در ایران، بوده و هستم، چه زمانی که به «فدرالیسم استانی» باور داشتم، و چه وقتی که کلاً به موضع مخالفت با هرگونه فدرالیسم در ایران رسیدم (2). با اینحال همواره طرفدار حمایت از حقوق اتنیکی و رفع تبعیض در ایران بوده و هستم. حدود یکسال پیش در نوشتاری تحت عنوان «دو سه کلمه درباره بحث اتنیسیته، و جنبشهای برای رفع تبعیضهای اتنیکی، مذهبی و جنسیتی»، توضیح داده شد که دفاع از حقوق اتنیکی و کلاً مبارزه برای رفع تبعیض، ربطی به این ندارد که کسی طرفدار فدرالیسم باشد و یا نباشد، و در همان نوشتار عبارات زیر را در اشاره به آقای مهندس حسن شریعتمداری ذکر کرده بودم:

 

"دولتهایی نظیر آمریکا و حتی ایرانِ بعد از هخامنشیان، اساساً بر مبنای قومی یا اتنیکی شکل نگرفتند و به قول آمریکایی ها دیگی بودند که اقوام مختلف در آن می جوشیدند، با اینحال درست است که بسیاری از دولتهای ملیِ اروپای غربی بر مبنای اتنیکی شکل گرفتند و بعداً ترکیب اتنیکی آنها هم مثلِ نیویورکِ کنونی شد، در حالیکه اگر امروز می خواستند تشکیل شوند مثل آمریکایی که به دیگی از اقوام مختلف تشبیه می شود، آنها نیز اینگونه می بودند و شاید نامشان آلمان یا فرانسه نمی بود که از اتنیسیته ای معین، یعنی از قومِ تاریخی فرهنگی زبانیِ خاصی مشتق شده است. اما در اواخر قرن بیستم، هنگامیکه در اروپای شرقی و در بالکان بعد از سقوط شوروی و بلوک شرق حرکتی برای رفع تبعیض و به دست آوردن حقوق اتنیکی پا گرفت، متأسفانه فعالان سیاسی در اروپای شرقی به جای تأکید بر همکاری اقوام برای رفع تبعیضات، برجدایی قومی تأکید کردند و نتیجه ی کار به دولتهایی نظیر دولتهای ملی قرن پانزدهم آنهم بر مبنای اتنیکی ختم شد و نه دولتی سکولار و غیراتنیکی نظیر آمریکای مدرن. هدف آن جنبشها تجزیه طلبی نبوده و نظیر کردستان، آذربایجان، بلوچستان، خوزستان و ترکمن صحرا در ایران، جنبشهای اتنیکی آنها نیز اهداف رفع تبعیض داشته، و از این نظر تفاوتی با جنبش فمینیستی نداشته اند، همانطور که مردم در آذربایجان ایران از توهین آیت الله خمینی به آیت الله سید کاظم شریعتمداری نوعی توهین اتنیکی برداشت می کردند و در اول انقلاب به پا خاستند و همه درباره قیام تبریز و حزب خلق مسلمان می دانیم و آقای مهندس حسن شریعتمداری شاید بیش از همه ما می داند. ولی هیچکدام از اینها نه قومگرایی بوده و نه تجزیه طلبی بلکه نظیر فمینیسم، بیان مبارزه ای برای رفع تبعیض بوده است. ضمناً این موضوعِ تبعیض ها از سوی اسلامگرایان در سراسرِ دنیای گلوبال امروز، برای مسلمانان مسأله ساز شده است" (3).

 

در پایان همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، آقای منوچهر یزدیان دبیر کل حزب سکولار دموکرات ایرانیان در رابطه با گفتمان رفع تبعیض و حقوق اتنیکی بسیار بیشتر از این قلم مطلع هستند (4).

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

بیست و هشتم فروردین ماه 1398
April 17, 2019

 

پانویس:


1. درباره تجزیه طلبی

https://goo.gl/dJSjoH

 

2. اعلام تغییر موضع به مخالفت با هرگونه فدرالیسم برای ایران
http://www.ghandchi.com/1641-etelaieh-federalism.htm
Announcing Change of Position to Opposing any form of Federalism for Iran
http://www.ghandchi.com/1641-etelaieh-federalism-english.htm

 

3. دو سه کلمه درباره بحث اتنیسیته، و جنبشهای برای رفع تبعیضهای اتنیکی، مذهبی و جنسیتی
http://www.ghandchi.com/2303-ethnicity.htm

اسلام و گلوباليسم- ويرايش دوم تقديم به شاهين نجفی
http://www.ghandchi.com/695-IslamGlobalization.htm
Islam and Globalization-Second Edition Dedicated to Shahin Najafi
http://www.ghandchi.com/695-IslamGlobalizationEng.htm
 

4. گفتگوی بسیار آموزنده منوچهر یزدیان دبیر کل حزب سکولار دموکرات ایرانیان درباره مسأله اتنیک در ایران
http://www.ghandchi.com/2301-manoochehr-yazdian.htm 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران
https://sites.google.com/site/futuristparty

 

 

 

 

SEARCH