Sam Ghandchiسام قندچيدرباره بحث اشرف دهقانی و ایرج مصداقی
سام قندچی
http://www.ghandchi.com/1186-ashrafdehghani-vs-mesdaghi.htm

 

پنج روز پیش اشرف دهقانی مقاله ای را در پاسخ به مصاحبه ایرج مصداقی با یکی از عوامل ساواک، منتشر کرد. ایرج مصداقی نیز در واکنش به نوشته اشرف دهقانی مصاحبه ای با سعید بهبهانی در تلویزیون میهن انجام داد. هم نوشته خانم اشرف دهقانی خواندنی است (1) و هم پاسخ شفاهی آقای ایرج مصداقی شنیدنی است (2).

 

اما گویی بعد از 40 سال هنوز خانم اشرف دهقانی در پی کشف اشتباهات مبارزان فدایی و جنایات رژیم شاه پیش ازانقلاب است تا دلیل شکست سازمان فداییان خلق را پس از انقلاب توضیح دهد و آقای ایرج مصداقی نیز تلاش مشابهی را در ارتباط با سازمان مجاهدین خلق می خواهد انجام دهد. نه خانم اشرف دهقانی رهبران فداییان را در دوران شکست قبول دارد و نه آقای ایرج مصداقی رهبران مجاهدین خلق را در دوران شکست می پسندد اما گویی این تصور هنوز وجود دارد که اگر رهبران راستین این تشکیلات ها از بین نرفته بودند، سرنوشت ایران اساساً نوعی دیگر رقم زده شده بود. البته بارها بحث شده که از همان اول و با همان رهبری بنیانگذاران راستین نخستین بازهم نه راه سازمان چریکهای فدایی خلق (3) و نه راه سازمان مجاهدین خلق (4) می توانست به دموکراسی در جامعه ایران منتهی شود؛ لیکن در اینجا هدف تکرار آن بحثها نیست که دیگر پس از تجربه های 40 سال گذشته ایران و جهان، اظهر من الشمس است. با اینحال می توان نوعی دیگر هم مسأله را مدنظر قرار داد که در سطور زیر توضیح داده شده است.

 

اجازه دهید نگاهی به عدم موفقیت اکثر برنامه های تلویزیونی در خارج کشور اندازیم که عملاً ناموفق هستند. اگر فقط اپوزیسیون بودن کافی بود که برنامه ای با اقبال مردم روبرو شود، چرا تأثیر گذاری برنامه های تلویزیونی خارج در ایران در چنین وضعی است؟ واقعیت این است که مردم ایران در تلویزیون ها و فیلم های ساخت داخل کشور هم اکثر برنامه ها را نگاه نمی کنند و اگر تلویزیون های ایرانی خصوصی بودند تقریباً همه باید ورشکست می شدند. چرا مردم به برنامه نماز جمعه نگاه نمی کنند؟ چون امام جمعه تهران می خواهد به مردم بگوید این کار را بکنید و آن کار را نکنید. بسیاری از برنامه های تلویزیونی و فیلمهای سینمایی حزب اللهی هم همینطورند و به مردم امر و نهی می کنند و مردم هم تماشا نمی کنند. اپوزیسیون هم وقتی اینگونه برنامه درست می کند شنونده و بیننده ندارد. ممکن است بپرسید پس چطور است که هنوز مردم از مرجع تقلید در امور فقهی تبعیت می کنند. پاسخ این است که کسب تکلیف در آن امور در شیعیان نهادینه شده و هنوز ادامه دارد اما پس از 37 سال حاکمیت جمهوری اسلامی، مقاومت شدیدی نسبت به هرگونه تعیین تکلیف برای مردم ایجاد شده خواه تلویزیونهای رژیم این کار را بکنند و خواه تلویزیونهای اپوزیسیون خارج کشور و حتی در عرصه فقهی نیز آنچه در گذشته نهادینه بود نظیر تبعیت از مرجع تقلید، کم کم سست شده است.

 

درست است روزگاری مردم نه تنها به سخنان مرجع تقلید گوش می کردند بلکه به روضه خوانی هم میرفتند و البته بهتر است بگوییم روضه خوانی بیشتر نظیر قصه گویی بود و به تعیین تکلیف کردن حزب اللهی کمتر شباهت داشت اما به هر حال آن دوران سپری شده است. در گذشته پیش از ایجاد جمهوری اسلامی اپوزیسیون نیز مردم را همینگونه با اصطلاحاتی نظیر اینکه "ما وظیفه داریم چنین و چنان کنیم" مورد خطاب قرار می داد و حتی نیروهای اپوزیسیون از اصطلاح "توده مردم" برای توصیف "مردم" استفاده می کردند و نه آنکه مردم را بعنوان جمعی از افراد با مطالبات مشترک یا مختلف بشناسند. امروز دیگر آن روزگاران سالهاست که سپری شده و مردم ایران دیگر به خود بعنوان "توده" نمی نگرند و کاربرد این اصطلاح توسط برخی نیروهای سیاسی چندش آور است. مردم از هرگونه تعیین تکلیف حزب اللهی نیز بیزازند. آنچه متأسفانه اکثر برنامه های تلویزیونی داخل و خارج کشور هنوز درک نکرده اند و بسیاری از فعالین سیاسی جنبش چه آنهایی که در دوران پیش از انقلاب 57 فعال بودند و چه فعالین دوران بعد از انقلاب نیز شوربختانه همچنان اینگونه بعنوان "توده" به مردم نگاه می کنند (5).

 

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ

http://www.iranscope.com

http://www.ghandchi.com


بیست و چهارم خرداد ماه 1395
June 13, 2016

 

پانویس:

 

1. پاسخ به سخنان پرویز معتمد درباره حمید اشرف، اشرف دهقانی
http://news.gooya.com/politics/archives/2016/06/213381.php

 

2. چرا اشرف دهقانی همچنان بر دروغها پای میفشارد در پرسشی از ایرج مصداقی
https://www.youtube.com/watch?v=HF-RjX0KZqs

 

3. تکلیف جنبش سیاسی ایران با تروریسم
http://www.ghandchi.com/470-Terrorism.htm

 

4. مجاهدین خلق، تشکیلاتی بعثی
http://www.ghandchi.com/343-MKO.htm

Mojahedine Khalgh, a Baathist Organization
http://www.ghandchi.com/343-MKOEng.htm

 

5. اریک هوفر در کتاب معتقدین راستین [منتشر شده در 1951] به بهترین شکلی این وضعیت را توضیح داده است. او در پی ارائهء گفتاوردی از اسقف تیهون در کتابی از داستایوفسکی مبنی بر اینکه "لامذهبی کامل بیشتر قابل احترام است تا لاقیدی این جهانی ... لامذهب کامل یک گام از ایمان کامل فاصله دارد ... ولی فرد لاقید هیچ ایمانی ندارد بغیر از هراسی بد، می افزاید که همهء معتقدین راستین عصر ما کمونیست ها، نازی ها، فاشیست های ژاپن، و یا کاتولیک ها، همگی با حرارات می گفتند، و کمونیستها هنوز هم با سخنوری ادعا می کنند، که دموکراسی غرب منحط است. دلیلشان هم این است که مردم غرب خیلی نرم و نازک، خیلی لذت طلب، و بیش از آن خودخواه هستند که بخواهند برای ملت، یا خدا، یا هر هدف مقدس دیگری خود را فدا کنند. به ما گفته می شود که این عدم آمادگی برای مردن، نشانگر فساد و پوسیدگی درونی، اخلاقی و حتی بیولوژیک است. دموکراسی ها کهنه، فاسد، و منحط هستند. آنها هیچ رقیبی برای جماعت خروشان معتقدینی که قرار است وارث کرهء ارض شوند به شمار نمی آیند... http://www.ghandchi.com/493-CommunistCults.htm  گروه یا سازمان یا جمع انسانهائی که فردیت دارند هیچ شباهتی با کالت یا فرقه توده ها ندارند. جمع فاشیستها را بایستی یک توده نامید در صورتیکه انجمن انسانهائی با درک فردیت که به دور یک برنامه روشن سیاسی جمع شوند را نمیشود توده خطاب کرد. مردم ایران از فردیت خود در سطح بسیار بالائی درک بدست آورده اند و به قول معروف دیگر این غولی که از شیشه بیرون آمده است را نمیشود دوباره به این راحتی ها در شیشه کرد http://www.ghandchi.com/497-fardiat.htm 
 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 

SEARCH