Sam Ghandchiسام قندچيپوسیدگی چپ ایران
سام قندچی
http://www.ghandchi.com/1291-poosidegie-chap.htm

 

 بسیاری از نشریات فراحزبی چپ ایران رهبری شان در دست چپی نیست که با سوسیال دموکراسی اروپا مقایسه می شود و نظرات واقعی شان نظیر خمینی در روحانیت پیش از انقلاب است. در مورد چپ ایران و پوسیدگی آن سالهاست توضیح داده شده است (1). روزگاری در خارج کشور به همین منوال در مورد جنبش اسلامی تصور می شد و گفته می شد که خمینی پیر مردی است که برای خودش حرفهایی در خیالاتش می زند و در عمل اگر روزی به فرض محال سر کار آید، دموکراتیک و مدرن خواهد بود و پخش پیامهای او در کنگره های کنفدراسیون مرسوم بود و بعنوان نظر "روحانیت مترقی و دموکراتیک" اعلام می شد.

 

نبایستی صبر کرد تا مانند روز گذشته با فرو ریزی پاساژ پلاسکو و سوگوار شدن ملتی تازه بفهمیم که رهبری واپسگرا چه دماری از روزگارمان در آورده است. مدیرانی که حتی آنچه را از گذشته به ارث برده اند، سالهاست فقط بهره وری کرده اند ولی مدرن سازی نکرده اند و هر روز در معرض سقوط قرار داده اند. فقط ساختمان پلاسکو نیست، همه جا هست. آیا هتل هایت سابق در شهسوار که فقط نامش را تغییر داده اند و صدها بنای دیگری که فقط مورد استفاده هستند، می توانند ساختمان های بعدی باشند که فرو ریزند. یا برج هایی که بدون ضوابط ایمنی مدرن زیربنایی در تهران ساخته شده اند و فقط زلزله ای لازم است که بر سر مردم خراب شوند. اینها نتایج مدیریت پوسیده است.

 

اما همانطور که بارها متذکر شده ام چپ پوسیده ایران همچنان کسانی را که اندیشه های نو مطرح می کنند با ظاهری دموکراتیک در محافل نظری ایران ایزوله کرده و حتی تریبونهای تلویزیونی رسانه های فارسی زبان بین المللی را در کنترل خود در آورده و با ظاهر علمی اما به شیوه استالین که حذف فردی است عمل می کند و با شانتاژ، در خفا مخالفان خود را عامل امپریالیسم و غیره می خواند و سعی می کند بدنام کند تا از نفوذ فکری آنها جلوگیری به عمل آورد بجای آنکه واقعاً فلسفه علم (2) بعنوان معیار قضاوت، اشاعه یابد.

 

برخی دوستان تصور می کنند دلیلی ندارد آنقدر درباره تاریخ چپ ایران گفته شود و دعوت به مهربانی و همه با هم می کنند و می گویند اساساً این جریانات در ایران شکست خورده و در خارج از ایران هم خمرهای سرخ سالهاست که افشا شده اند و دلیلی ندارد که برای آنچه در نوشتار روز گذشته به آن پرداخته شد، وقت بگذاریم. امیدوارم که بحث روز گذشته دقیق تر مطالعه شود (3).

 

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.iranscope.com
http://www.ghandchi.com
اول بهمن ماه 1395
January 20, 2017
 

پانویس:

 

1. کمونيسم افيون روشنفکران ايران
http://www.ghandchi.com/616-CommunismOpiate.htm

پاسخی به تحريفات يک فرقه افراط گرای کمونيست
http://www.ghandchi.com/614-Distortion.htm

 

2. فلسفه علم در قرن بیستم-ویرایش سوم
http://www.ghandchi.com/358-falsafehElm.htm 


3. آیا چریکهای اکثریت در سال 60 اصلاح طلب بودند
http://www.ghandchi.com/1290-cherikhaaye-aksariat.htm

 

 

مطلب مرتبط

مجاهدین خلق، نوع شیعی داعش
http://www.ghandchi.com/343-MKO.htm
Mojahedine Khalgh, a Shiite Version of Daesh
http://www.ghandchi.com/343-MKOEng.htm

 

چند کلمه درباره براندازان و اصلاح طلبان
http://www.ghandchi.com/929-barandaazaan.htm  
 

 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 

 

SEARCH