Sam Ghandchiسام قندچي  نسرین ستوده و اینکه چرا باید درباره قانون اساسی کوکلاکس کلان های اسلامی حرف زد
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/2532-nasrin-sotoudeh.htm

 

nasrin-sotoudeh

 

در یکی دو هفته اخیر کوکلاکس کلان های اسلامی برای خانم نسرین ستوده که مدتی است دوباره در زندان رژیم اسلامیِ حاکم بر ایران به سر می برد، در دادگاهی بعد از دادگاهی دیگر، احکام سنگین زندان و حد شرعی از جمله 38 سال زندان و 148 ضربه شلاق اعلام کرده اند، تا به بقیه مخالفان بگویند که اگر این مجازاتها را برای نسرین ستوده اعلام می کنیم، برای بقیه معترضینِ قوه قضاییه، کمتر از این انتظار نداشته باشید؛ اگر به خاطر آوریم سال گذشته درست چند روز پیش از اعدام زنده یادان رامین حسین پناهی، لقمان و زانیار مرادی، خانم نسرین ستوده را دوباره زندانی کردند، شاید تا امکان دفاع از آنها را کم کنند، و تا حال نیز خانم نسرین ستوده را آزاد نکرده اند که هیچ، این بیدادگاهها را هم راه انداخته اند و یک کلمه هم نمی گویند اصل ماجرا چیست. به یاد هفته اول درس فقه در کلاس 11 در دبیرستان می افتم که یکی از دوستانم که یهودی بود اجازه خواست، و از معلم فقه ما که مرحوم بوذری بود درخواست کرد که به دلیل یهودی بودن، از شرکت در کلاس فقه معاف شود. آقای بوذری در پاسخ گفت شما در کشوری اسلامی زندگی می کنید و موضوعِ اصلیِ کلاسِ فقهِ امسال مبحث ارث است و شما چه مسلمان باشید و چه نباشید، بر اساس قانون اسلام در این کشور ارث می برید، یا از شما ارث می برند. البته این مکالمه در زمان رژیم شاه در سال 1347 بود یعنی 10 سال پیش از انقلاب 1357، اگر امروز بود و بحث در مورد خانم نسرین ستوده، لابد معلم فقه باید می گفت که در ایرانِ کنونی، برای یک وکیلِ حقوق بشر، به دلیل دفاع از موکلین خود، زندان، قصاص، حدشرعی و بقیه احکام را بر اساس آن قانون اساسی مبتنی بر شرع اسلام که پس از انقلاب 1357، کوکلاکس کلان های اسلامی برای مردم ایران به ارمغان آوردند، حکم می دهند، حال چه مسلمان باشیم و چه نباشیم، قانون همین است که هست. تازه موضوع ارث را برخی می توانند با راه حلهای شخصی کاری بکنند مثلاً اگر مردی هستند که حاضر باشند مساوی با خواهران خود ارثیه قبول کنند، اما اگر متأهل هستند، همسرشان ممکن است احساس بی عدالتی کند چرا که برادرهای همسر، ممکن است حاضر نباشند اینچنین کنند و این موضوعات را نمی شود بطور شخصی حل کرد و باید قانون را تغییر داد. منظور اینکه این مسائل، شخصی نیست، بحث بر سر سیستم حکومتی و قانون اساسی است. اما متأسفانه در آن روزهای انقلاب 57 و تا به امروز بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی ایران مرتب از این بحث می کردند که آیت الله خمینی یا آیت الله منتظری یا فلان رهبر سیاسی، آدم خوبی است یا آدم بدی است، گویی دارند برای ازدواج با کسی تصمیم می گیرند و توجه نمی کردند که بحث در مورد سیستم حکومتی است که می خواهند در کشور برقرار کنند، و فردا بر اساس آن سیستم و قانون اساسی و قوانین منتج از آن، قضاوت می شویم. چند روز پیش ویدیویی در اینترنت دیدم که یکی از کوکلاکس کلان های اسلامی به صاحب مغازه ای در شهر بابل گیر داده بود و می گفت طبقِ قانونِ حجابِ، آن مغازه دار نباید اجازه می داد که خانمِ بی حجاب، وارد مغازه شود و مرتب هم می خواست به پلیس تلفن کند. دقیقاً وقتی اجازه می دهیم سیستمی به قدرت برسد یا قانون اساسی معینی برای جامعه برقرار شود، باید به عواقب آن فکر کنیم چون فردایی که در مقابل قانون بایستیم، ما قانون شکن تلقی می شویم. برداشتن حجاب در رژیم اسلامی کوکلاکس کلانها قانون شکنی است همانطور که حتی در بزرگترین دموکراسی ها در آمریکا، مالیات ندادن که هنری دیوید ثورو بعنوان نافرمانی مدنی طرح می کرد، قانون شکنی بود و به خاطر قانون شکنی به زندان افتاد. و درست است که ملتی ممکن است در زمان معینی بتواند از طریق آن نوع قانون شکنی یعنی نافرمانی مدنی (1)، قانون را تغییر دهد، اما کار راحتی نیست. به همین دلیل اپوزیسیون ایران ضروری است که پیشنویسهای «قانون اساسی آینده ایران» را بطور جدی مورد بحث قرار دهد و صبر نکنیم تا دوباره رژیم دیگری سرِ کار آوریم و تازه بعداً بخواهیم با نافرمانی مدنی قوانین ناعادلانه را تغییر دهیم که نمی گویم ناممکن، اما بسیار دشوار است، و به همین دلیل به «قانون اساسی» (2)، می گویند قانون *اساسی* چون بقیه قوانین کشور از آن منتج می شود. در پایان باید گفت که خانم نسرین ستوده بیدی نیست که با این بادها بلرزد و حتی این بار کاسپر شاپ ایران هم در مورد احکام بیدادگاههای رژیم در مورد خانم ستوده، ساکت است (3)، و احتمالاً مشغول جشن گرفتن مقام تازه ی برادرشان آیت الله صادق لاریجانی (4) هستند که بعنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شده اند، مقامی که یک پله از مقام ولی فقیه فاصله دارد، واقعیتی که از نگاه آیت الله ابراهیم رییسی (5) نیز که چند روز پیش رییس قوه قضایی شدند و بعد هم به مقام آیت اللهی دست یافتند، پنهان نیست!

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

بیست و سوم اسفند ماه 1397
March 14, 2019

 

پانویس:

 

1. قرار است مردم ایران چگونه نافرمانی مدنی کنند
http://www.ghandchi.com/1442-naafarmaanie-madani.htm

 

2. درباره قانون اساسی آینده ایران

http://www.ghandchi.com/constitution.htm

 

3. نسرین ستوده از زبان کاسپر شاپ ایران
http://www.ghandchi.com/2101-nasrin-sotoudeh.htm
Nasrin Sotoudeh According to Iran's Kaspar Schoppe, Second Edition
http://www.ghandchi.com/2101-nasrin-sotoudeh-eng.htm

 

4. آیت الله صادق لاریجانی

https://goo.gl/7CVrFv

 

5. آیت الله ابراهیم رییسی

https://goo.gl/4WR22r  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 

 

 

 

 

 

SEARCH