Sam Ghandchiسام قندچي معروفیت شاهزاده رضا پهلوی شمشیر دو لبه

 سام قندچی

http://www.ghandchi.com/1500-rp-maroofiat.htm

 

reza-pahlavi

 

در دو روز گذشته دو نوشتار تازه (1) و ویرایش دومی از مقاله ای پیشین (2)، منتشر شد و متعاقباً در سایت بالاترین بحثهای زیادی در ارتباط با نقش شاهزاده رضا پهلوی در جنبش سیاسی ایران، جریان پیدا کرد (3). دو موضوع در این آخرین بحثها جلب نظر می کند. اولی این است که برخی دوستان پادشاهی خواه تصور می کنند هر مخالفتی با پادشاهی بخاطر دیدگاه چپ است. اولاً که این قلم چپی نیستم و همانقدر با به قدرت رسیدن رژیمی کمونیستی مخالفم (4)، که با احیا پادشاهی مخالفم. ثانیاً بخش مهمی از چپ ایران با احیا رژیم پادشاهی پهلوی سمتگیری کرده است و بهترین نمونه آنهم نشریه کیهان لندن است که نه تنها امروز که سردبیر آن خانم الاهه بقراط است، بلکه سالها پیش، ژورنالیست توانا، مرحوم هوشنگ وزیری که در سوگش 14 سال پیش یادداشتی نوشتم (5)، مدتها سردبیری کیهان لندن را به عهده داشت، و او یک سوسیالیست بود. حتی اگر منظور، چپ رادیکال باشد، بازهم بسیاری از چپهای رادیکال، امروز در قلب سیاستگزاری تشکیلات شاهزاده رضا پهلوی فعالند، و در واقع طرح بحث آب در ایران بعنوان موضوعی استراتژیک که شاهزاده دنبال می کند، نتیجه پژوهشهای طولانی و توصیه های آنهاست. بخش مهمی از چپ، بعد از انقلاب، بین جریانات اصلاح طلب اسلامی، پادشاهی خواه و سازمان مجاهدین خلق تقسیم شد، و البته چپ مستقل و چپ درون جبهه ملی هم، که از گذشته ادامه داشته، امروز نیز وجود دارد، و مطمئناً بحثهای این قلم ربطی به مواضع چپ نداشته و ندارد.

 

اما بحث دومی در مورد معروف بودن شاهزاده رضا پهلوی، و اینکه وجهه ایشان می تواند مردم ایران را برای تغییر رژیم متحد کند، بسیار مورد توجه برخی دوستان بود که در این تبادل نظرها شرکت داشتند. باید گفت که معروفیت، همیشه شمشیر دو لبه است. در تازه ترین انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، جب بوش که بسیار معروف بود و برادر و پدرش رییس جمهور های پیشین بودند، به رغم حمایت مالی بسیار زیاد طی سه سال قبل از انتخابات اخیر، حتی نتوانست 10 درصد آرا را کسب کند. منظور آنکه از سویی این ادعا درست است که معروفیت شاهزاده رضا پهلوی، کسانی را که با نوستالژی دوران پیش از جمهوری اسلامی زندگی می کنند، خرسند می کند و برای تغییر رژیم دلگرم می شوند. اما در عین حال کسانیکه مخالف رژیم سلطنتی بوده و  وجود شاهزاده رضا پهلوی را عامل احیا آن سیستم می بینند، از ترس چنین عاقبتی، به مخالفت با تغییر رژیم می رسند و به جریاناتی نظیر اصلاح طلبان اسلامی روی می کنند، آنچه به وضوح در میان بسیاری از روشنفکران خارج از کشور در 38 سال گذشته دیده ایم، و در داخل کشور نیز جریانی غیرقابل انکار است که آشکارا خود را در انتخابات اخیر ریاست جمهوری در ایران، نشان داد (6).

 

در نخستین سالهای آغاز حضور ایرانیان در اینترنت، هواداران مستقل بسیاری از گروه های اینترنتی لابیگران جمهوری اسلامی، مرا مورد سرزنش قرار می دادند چون از معدود کسانی بودم که در جمعهای اینترنتی، خواستار تغییر رژیم بودم، و آنها در نقد این قلم می گفتند که چرا متوجه نیستم که در صورت سقوط جمهوری اسلامی، دموکراسی خواهان نیستند که قدرت را خواهند گرفت، بلکه قدرت به دست مجاهدین یا سلطنت طلبان می افتد، و هواداران خود را با طرح چنین فرجامی، از اینکه خواستار تغییر رژیم شوند، منصرف می کردند. راه حل چیست؟ از دیدگاه این قلم درست است که شاهزاده رضا پهلوی از سلطنت استعفا کند تا دیگر حضور ایشان با بازگشت سلطنت گذشته تداعی نشود، در حالیکه سمبل بخشاً خاطرات خوش گذشته سکولار ایران باقی خواهند ماند چون در جنایات ساواک شرکت نداشتند. دلیل دیگری هم این توصیه دارد، وقتی شاهزاده رضا پهلوی، سیستم پادشاهی را پایان یافته اعلام کند، اگر روزی ایشان فوت کند، اختلافات در میان خاندان سلطنتی به اپوزیسیون ایران بیشتر لطمه وارد نخواهد کرد. مثلاً اگر قرار باشد که یک زن قادر باشد وارث تاج و تخت باشد، چرا فرحناز پهلوی خواهر ایشان و یا حتی خواهر بزرگتر ایشان شهناز پهلوی نتوانند ولایتعهد باشند، و دختران ایشان وارث تاج و تخت شوند. تازه خود این اصل که فرزند غیر پسر بخواهد وارث تاج و تخت شود، لازمه اش تغییر قانون اساسی دوران پهلوی است، و اگر قرار باشد آن قانون عوض شود، چرا مفاد دیگری نظیر وتو پنج مجتهد در آن قانون، عوض نشود و همه اینها باعث تفرقه است.

 

بازهم تأکید می کنم، همانگونه که بارها ذکر شده، از دیدگاه این قلم تصمیم شخص شاهزاده رضا پهلوی است که در مورد پادشاهی چه کار می خواهند بکنند، و چه ایشان از مقام سلطنت استعفا کند و چه نکند، همانطور که به تازگی مفصل توضیح داده شد، در دو چارچوب متفاوت می توان در اپوزیسیون با ایشان همکاری کرد (7). یعنی اگر همچنان از مقام سلطنت استعفا ندهند، شخصاً هیچ مشکلی ندارم که از ائتلافی دموکراتیک برای تغییر رژیم که ایشان هم در آن حضور داشته باشد، حمایت کنم. اگر هم از مقام سلطنت استعفا کنند، کسی نظیر این قلم مشکلی نخواهد داشت که با ایشان در یک حزب باشد. اما اگر همچنان گزینه سلطنت موروثی برایشان مطرح باشد، کسی نظیر این قلم در یک حزب با ایشان شرکت نخواهد کرد هرچند مشکلی برای همکاری با شاهزاده در جبهه واحد برای تغییر رژیم نیست.

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

 

سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ
http://www.iranscope.com

http://www.ghandchi.com

بیست و هفتم تیر ماه 1396
July 18, 2017

پانویس
:

 

1. گزینش شاهزاده رضا پهلوی به پادشاهی، حتی در انتخاباتی کاملاً آزاد، دموکراسی نیست
http://www.ghandchi.com/1498-rp-democracy-azadi.htm

 

آیا پادشاهی نوع سوئد برای شاهزاده رضا پهلوی امکانپذیر است
http://www.ghandchi.com/1499-rp-swedish-monarchy.htm

 

2. سلطنت یعنی تبعیض بر مبنای اصل و نسب- ویرایش دوم
http://www.ghandchi.com/499-MonarchyDiscrimination.htm
Monarchy Means Discrimination Based on ancestry
http://www.ghandchi.com/499-MonarchyDiscriminationEng.htm

 

3. لینکهای بالاترین از بحثهای مربوط به مقالات چند روز اخیر این قلم در ارتباط با شاهزاده رضا پهلوی

https://www.balatarin.com/permlink/2017/7/16/4579624
https://www.balatarin.com/permlink/2017/7/17/4580387
https://www.balatarin.com/permlink/2017/7/18/4580880

https://www.balatarin.com/permlink/2017/7/18/4581348 
داستان شمر و امام حسین
https://www.balatarin.com/permlink/2017/7/18/4580975

 

4. اطلاعیه درباره نشریه اخبار روز-ویرایش دوم
http://www.ghandchi.com/1113-akhbare-rooz.htm

آیا مقایسه جمهوری اسلامی ایران با داعش درست است
http://www.ghandchi.com/1267-islamicrepublic-vs-daesh.htm

 

5. My Condolences to Hooshang Vaziri' s Family and Friends
http://www.ghandchi.com/Vaziri.htm
 

 

6. واقعیت پشت پرده قصه بد و بدتر برخی دوستان سکولار در انتخابات
http://www.ghandchi.com/1418-gheseh-bad-o-badtar.htm

 

7. بحثی دوستانه با شاهزاده رضا پهلوی
http://www.ghandchi.com/1417-discussion-reza-pahlavi.htm

 

مطالب مرتبط

شاهزاده رضا پهلوی
http://goo.gl/wYvsJe

Prince Reza Pahlavi

http://goo.gl/j9CFHp

 

بدون پای بندی به تصمیمات دموکراتیک، آزادی به استبداد می رسد
http://isdmovement.com/2017/0717/071717/071717-Sam-Ghandchi-Freedom-without-democratic-decisions.htm

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران
https://sites.google.com/site/futuristparty

 

 

SEARCH