sam-ghandchi دو نکته: پادکست سکولار دموکراتها درباره ی تقابل جریان راست و چپ
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/4074-podcast-daniel-bell.htm

پی نوشت دوم اردیبهشت 1400: پادکست سکولار دموکرات ها – مفهوم چپ در اندیشه‌ی سیاسی ایرانی

پی نوشت 28 فروردین 1400: چرا از آپوینگرهای زنده یاد فریدون اسفندیاری خبری نیست

پی نوشت 27 فروردین 1400: پادکست سکولار دموکرات ها/ در ماهیت سیستم اقتصادی لیبرال و سوسیال

مطالب مرتبط: 1     2     3     4     5     6     7     8     9     10

 

podcas-secular-democrats-daniel-bell

 

ساعتی پیش به پادکست 14 فروردین ماه 1400 سکولار دموکرات ها/ تقابل دو جریان راست و چپ، از سری پادکستهای شنیدنی حزب سکولار دموکرات ایرانیان گوش می کردم که در مورد تقابل جریان راست و چپ در عرصه ی سیاسی ایران بود. این پادکست به مدیریت آقای بیژن آتشین جان بود و در آن، دکتر اسماعیل نوری علا، آقای افشین بابازاده و آقای عباس دانشور، نظرات جالبی ارائه کردند. به نظرم دو نکته رسید که شاید برای شنوندگان و بینندگانِ پادکستِ موردِ اشاره، اهمیت داشته باشد:

 

1. آنچه در آغاز سخن، آقای افشین بابازاده تحت عنوان «انترناسیونال دوم»، نام بردند، بنظرم منظورشان «انترناسیونال سوم» بود. در حقیقت بعد از انشعاب انترناسیونال سوم، شوربختانه انترناسیونال دوم یعنی منشاء اکثریت احزاب سوسیال دموکرات در اروپا، که همچنان بعد از انشعاب لنین، در انترناسیونال دوم باقی ماندند، در ایران، فقط پیش از انشعاب، در زمان مشروطیت، تعداد بسیار کمی هوادار پیدا می کند، و در واقع جنبش چپ ایران در زمان رضا شاه و بعد از آن، اساساً با انترناسیونال سوم، یعنی کمینترن، سمتگیری داشت. البته آقای افشین بابازاده، در ادامه ی سخنانشان، در جزئیات بحث، همان انترناسیونال سوم را در ایران توصیف کردند، و به درستی گفتند که آن جریان، اساس جنبش چپ را در تاریخ ایران تشکیل می داده است.

 

2. در اینجا، در رابطه با تقابل جریان راست و چپ، بازگو کردن عبارتی معروف از زنده یاد «دانیل بل» در توصیف نظراتش، بی مناسبت نیست، و شاید توصیف او، درباره ی دیدگاههای بسیاری از آینده نگرها نیز، در نیمه ی دوم قرن بیستم، صادق است! دانیل بل می گفت: "یک سوسياليست در اقتصاد، يک ليبرال در سياست، و يک محافظه کار در فرهنگ است!" دانیل بل به همراه ایروینگ کریستول، از بنیانگذاران جنبش «نیو رایت»، یعنی دست راستی های نوین بود، که معنایش کاملاً با دیدگاههای محافظه کارانِ سنتی نظیر «پَت بیوکنن»، متفاوت است! در عین حال، اساساً دنیل بل در دو سه دهه ی پایان عمر، در کار سیاسی و ژورنالیستی نبود، و کار آکادمیک در دانشگاه هاروارد می کرد، با اینحال در سنین پیری در سپتامبر 2009 یعنی کمتر از دوسال پیش از فوت، هنگام حمله ی نظامی آمریکا به عراق، که مورد حمایت نئوکانها بود، دنیل بل مخالفت خود را با آن جنگ اعلام کرد.

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE
http://www.ghandchi.com

بیست و یکم فروردین ماه 1400
April 10, 2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

متون-برگزیده

 

 

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران

http://www.ghandchi.com/futuristparty/index.html

 

 

ghandchi-english-articles

 

SEARCH

 

ghandchi-all-articles