Sam Ghandchiسام قندچي  ویدا موحد، روزا پارکز و بازهم مسأله ی لِورِج یا اهرم فشار برای مبارزات مدنی
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/2642-vida-movahed-reza-parks.htm

مطالب مرتبط:  http://bit.ly/2PXrrdq   http://bit.ly/2VZg6iq

 

hijab-leverage

 

یکسال و نیم پیش سرِ چوب کردن روسری به ابتکار خانم ویدا موحد، حرکت دختران خیابان انقلاب را آغاز کرد و همان زمان در نوشتاری تحت عنوان «حجاب، حزب الله، کوکلاکس کلانهای اسلامی و سياست جداسازی؛ دوگانه ی خشونت و عقب نشینی جامعه»، ارتباط بین حاکمیت کوکلاکس کلان های اسلامی در ایران و تحمیل حجاب بر زنان، بحث شد (1). درباره لِورِج یا اهرم فشار نیز بحث کردیم (2). به تازگی برخی فعالان جنبش زنان اقدام خانم ویدا موحد را به اقدام روزاپارکز تشبیه کرده اند که در بخش سفید پوستان در اتوبوس نشست. اما، جنبش مدنی آمریکا برای حمایت از اقدام روزا پارکز از سیاهپوستان نخواست که همان کار را بکنند، بلکه سیاهپوستان اتوبوسها را تحریم کردند و از تحریم بعنوان اهرم فشار در مبارزه علیه تبعیض نژادی، استفاده کردند (3). حالا ما در یکسال و نیم گذشته فکر کرده ایم که باید دیگران همان کار خانم ویدا موحد را انجام دهند و تنی چند از دختران خیابان انقلاب همین کار را کردند که عمومی نشد و ادامه نیافت. سؤال این است که آیا ایجاد اهرم فشار، تکرار اقدام خانم موحد بود یا مثلاً می شد کار دیگری کرد؟ اگر روسری را خانمها تحریم می کردند ولی چادر را تحریم نمی کردند، بعد از 6 ماه یا یکسال تجاری که روسری وارد کرده اند و مغازه هایی که روسری می فروشند، ورشکست می شدند و از خیر فروش روسری می گذشتند، یعنی به بخش مهمی از اقتصاد مرتبط با روسری لطمه ی جدی وارد می شد. بعد از 6 ماه یا یکسال می شد چادر را تحریم کرد یعنی نخرید. در آمریکا وقتی برای حمایت از حقوق کارگران کشاورزی در کالیفرنیا، خرید کاهو از فروشگاه های زنجیره ای سِیفوِی شش ماه بایکوت می شد، فروشگاه های دیگری که کاهو میفروختند را کسی بایکوت نمی کرد، اما 6 ماه یا یکسال بعد، خرید کاهو از فروشگاه های زنجیره ای دیگری تحریم می شد. منظور اینکه استفاده از هر لِورِج یا اهرم فشار معین، لزوماً بطور مداوم جواب نمی دهد اما راهِ کار برای اعمال فشار در فعالیت مدنی، این نوع بایکوت ها است. البته طرح هایی نظیر چهارشنبه های سفید نیز که خانم مسیح علینژاد راه انداختند، خیلی موفق بوده و جمعیت زیادی از زنان را درگیر کرده است هرچند با این نوع اهرمهای فشار که بطور اقتصادی اثر می گذارند، متفاوت است (4). جنبش زنان، تخصص این قلم نیست و این نوشته فقط نوعی فکر کردن بلند درباره این موضوع بود که اگر در عرصه میدانی پیشنهادم بی معنی است، از پیش پوزش می خواهم.

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

بیست و دوم اردیبهشت ماه 1398
May 12, 2019

 

پانویس:

 

1. حجاب، حزب الله، کوکلاکس کلانهای اسلامی و سياست جداسازی؛ دوگانه ی خشونت و عقب نشینی جامعه

http://www.ghandchi.com/1941-zanan-kkk.htm

 

2. درباره لِورِج یا اهرم فشار در مبارزات مدنی

http://bit.ly/2VZg6iq

 

3. درباره روزا پارکز

http://bit.ly/2VuKJwJ

 

4. درباره چهارشنبه های سفید

http://bit.ly/2WCq4mT

درباره خانم مسیح علینژاد

http://bit.ly/2LFcuOA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 

 

 

 

 

 

SEARCH