Sam Ghandchiسام قندچي آلن تورینگ: همجنسگرایی که خودکشی کرد
سام قندچی

http://www.ghandchi.com/2445-alan-turing-lgbt.htm

Alan Turing: A Homosexual Who Committed Suicide

http://www.ghandchi.com/2445-alan-turing-lgbt-english.htm

 

alan-turing

 

پیشگفتار

این مقاله نخستین بار 25 سال پیش در بیست و هفتم اردیبهشت ماه 1373 به زبان انگلیسی به رشته تحریر در آمد و در اینترنت در گروه خبری ایرانیان ملقب به اس سی آیِ یوزنت، منتشر شد. ایرانیان در آن سالها در اینترنت اساساً به انگلیسی می نوشتند و بعدها نیز متأسفانه تا امروز نهم بهمن ماه 1397 فرصت ترجمه این نوشتار به فارسی دست نداد. س.ق.

 

پس از درج مقاله ی "همجنسگرایی و اسلام" (1)، از چند همجنسگرای ایرانی که از درج مطلبی در اس سی آی می ترسیدند، ایمیل دریافت می کردم. به آنها پیشنهاد کردم تا به صورت ناشناس مطالبشان را در این تالار بحث درج کنند چون از ایمیل متنفرم. اما تصور می کنم که آنها حتی از انتشار با نام مستعار هم وحشت دارند، زیرا همیشه این احتمال وجود دارد که هویت افراد ناشناس کشف شود.

برای من خیلی سخت است که درد آنها را بفهمم، زیرا به قول آمریکایی ها هرگز در کفش آنها نبوده ام. منظورم این است که در گذشته در زندگی برخی مواضع سیاسی و اجتماعی را انتخاب کرده ام که باعث تهدید به زندگی ام شده و می توانم آن نوع مسأله و ترس را درک کنم. اما این قلم آن مواضع را خود انتخاب کرده بودم و احساس نمی کردم که به خاطر آنچه شخصاً چیزی هستم، مورد تهدید قرار گرفته ام. اما این انسانها خود آنچه هستند ا انتخاب نکرده اند، و وقتی کسی به خاطر آنکه آنچه هست زندگی اش مورد تهدید قرار گیرد، برای من خیلی درکش سخت است.


درست است که آنها مجبور نیستند
به آنچه هستند عمل کنند، که مجازات شوند، اما برایم خیلی دشوار است که بفهمم چگونه. منظورم این است که اگر گرسنه باشم، سخت است که در مقابل غذا مقاومت کنم. و آنها فکر نمی کنند که برای این احساس گرسنگی مریض هستند، و اکثر مکاتیب پزشکی با آنها موافق هستند. شخصاً هرگز چنین موقعیت دشواری را در زندگی ام تجربه نکرده ام، بنابراین واقعا نمی توانم به وضعیت سخت آنها را درک کنم. فقط با خواندن درباره این موضوع، نظیر بسیاری از موضوعات دیگر، فقط می توانم بعضی از آنچه را که خوانده ام، بیان کنم.

زندگی آلن تورینگ
را به یاد می آورم، بنیانگذار بسیاری از چیزهایی که امروزه به عنوان علوم رایانه و هوش مصنوعی نامگذاری شده است. بسیاری از شما در مورد تورینگ ماشین (2) می دانید. شما در کلاس های پیشرفته کامپیوتر خود آن را آموخته اید، برای دانستن جزئیات بیشتر در مورد ماشین تورینگ، به کتاب «ذهن من» داکلاس هافستادر، مراجعه کنید.


تورینگ
همچنسگرایی بود که در بریتانیا زندگی می کرد. زندگی بزرگسالش در دهه های 1930 و 1940 میلادی بود. او خودکشی کرد، زیرا در آن زمان در انگلستان، او با شخصیت واقعی اش نمی توانست بیرون بیاید. وقتی که در مورد چنین نابغه ای فکر می کنم، در شگفتم که آیا بسیاری از همجنسگرایان امروز در ایران با همان
معضلات روبرو هستند.

 

درخواستم از خوانندگان مسلمان این نیست که مرا متقاعد کنند یا متقاعد شوند که اعدام مردم برای آنچه هستند، منصفانه است یا نه. اگر چه فکر می کنم که سؤال خوبی است. اما می خواهم که در مورد چیز دیگری فکر کنیم. به باور این قلم مهمتر است که باز باشد و به *راه حل های خلاقانه* بیاندیشیم.  هنگامی در بحث با دوستمان آقای «ب ب ب» به تفاوت موضع مرحوم آیت الله بروجردی در این مورد و دیگران، اشاره کردم، حداقل او مکث کردو حاضر شد در این مورد تحقیق کند. از او سپاسگزارم و امیدوارم همه ما این کار را انجام دهیم. چرا؟


خب اگر قوانین مجازات در اسلام حتی سخت تر
بود از آنچه ما می شنویم، واقعاً اهمیتی نداشت؛ اگر که اسلام اصل هدایت کننده حکومت در ایران نبود. هیچکس نمی پرسد که مسیحیت، یهودیت، آیین زرتشت یا آیین بهایی برای مجازات همجنسگرایان در ایران چه تجویز می کنند. به این دلیل که آنها تعیین نمی کنند که دولت در ایران چه کار کند. از آنجایی که رژیم سایسی ایران اینگونه شده که حکومت مذهبی است، متفکران اسلامی باید بیشتر مراقب باشند که در اجرای قانون قرآنی، خلاق باشند، خیلی بیشتر از متفکران مذاهبی که در قدرت نیستند. چرا؟

به هر کشوری در جهان نگاه کنید
می بینید که *همه وقت* قوانین را تغییر و اصلاح می کنند. هنگامی که مشروعیت یک ایدئولوژی دولتی را پذیرفته اید، باید بتوانید آن را تغییر دهید. در واقع بسیاری از کسانیکه در اروپا، در طول قرون وسطی، که خواستار جدایی کلیسا و دولت شدند، خود بزرگترین علمای الهیات مسیحی بودند و بسیاری هم از مقامات مقدس در سطح بالا بودند. آنها پیشنهاد جدایی کلیسا و ایالتی را دادند زیرا می دیدند در زمان تغییرات سریع در نظم اجتماعی و اقتصادی جهان دیدند، مجبورند دین را آنقدر اصلاح کنند که بعد از مدتی دین خود را از دست خواهند داد.

 

در حقیقت، بسیاری از مراجع تقلید بسیار محافظه کار ایران، پیشنهادات مشابهی را چندین بار مبنی بر جدایی دین و دولت، مطرح کردند. برخی تعجب می کنند که چنین تقاضایی از سوی محافظه کاران روحانیت اسلامی آمده است. مردم معمولا چنین تقاضایی را از عناصر رادیکال تر انتظار دارند. اما همانطور که اشاره شد، دلیل این امر این است که این متفکران مذهبی می بینند که وقتی دین دولتی شده است؛ به دلیل تغییرات سریع در جهان، بسیاری اصلاحات ضروری است که در احکام اسلام انجام شود؛ و آنها می می ترسند دین خود را از دست بدهند وقتی که دین دولتی می شود.

به طور خلاصه،
به باور این قلم، مهم است که برای *راه حل های خلاقانه* در ارتباط با مسائلی چون برخورد به همجنسگرایی در ایران، صورت پذیرد، تا وقتیکه اسلام اساس قوه اجرایی، قضایی و مقننه در ایران است. به تصور اینجانب مرور متون مراجع مختلف شیعه، و همچنین بررسی راه هایی که آنها اجازه تغییر در این احکام را می دهند، یکی از راه های یافتن حد وسطی بین آنچیزی است که امروز در ایران جریان دارد و آنچه ایده آل ماست. چه من و شما متقاعد شده باشیم و چه نه، اگر چنین *راه حلهای خلاقانه* یافت نشود، مشکلات باقی
خواهد ماند!!

 
به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

بیست و هفتم اردیبهشت ماه 1373
May 17, 1994

 

پانویس:

 

1.  همجنسگرایی و اسلام
http://www.ghandchi.com/2446-homosexuality-and-islam.htm

Homosexuality and Islam
http://www.ghandchi.com/2446-homosexuality-and-islam-english.htm

 

2. تورینگ و هوش مصنوعی
http://www.ghandchi.com/439-Turing.htm

Turing and AI
http://www.ghandchi.com/439-TuringEng.htm

 

مطالب مرتبط

درباره همجنسگرایان
https://goo.gl/Cc8j3E
  

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

 

 

 

SEARCH