Sam Ghandchiسام قندچي در حاشیه ی انتشار گاهنامه ی «گیتی مداری» شماره ی هفت

 سام قندچی

http://www.ghandchi.com/2780-gitimadari-seven.htm

http://isdmovement.com/2019/0719/072619/072619.Sam-Ghandchi-New-Gitimadari.htm

مطالب مرتبط: http://bit.ly/2LAeFSG

 

gitimdari  

 

دو روز پیش گاهنامه ی گیتی مداری شماره هفت حزب سکولار دموکرات ایرانیان، منتشر شده است. گیتی مداری نشریه ی وزینی است که پیشتر سردبیری آن با آقای مهدی رضایی تازیک بود و از جمله دو سال پیش مقاله ی «کن فیکون مارکسیستی» را از این قلم، با ویرایشی ارزنده در شماره سوم آن نشریه، منتشر کرده بودند و سال گذشته نیز نوشتار «بعد از دموکراسی، چگونه از بازتولید استبداد در ایران جلوگیری کنیم» در شماره ششم آن نشریه منتشر شد، که از زحمات آقای مهدی رضایی تازیک سپاسگزارم.  خانم سپیده قیاسوند سردبیر جدید «گیتی مداری» اعلام شده اند و در یادداشتی در مقدمه این شماره در مورد تغییرات تازه در این نشریه سخن گفته اند. مطالب این شماره بهترین وسیله برای کسانی است که تازه با جنبش سکولار دموکراسی ایران آشنا می شوند و گفتگوی این شماره با آقای دکتر اسماعیل نوری علا می تواند آنچه را در تجربه ی 6 ساله ی نشریه ی سکولاریسم نو از ایشان آموخته ایم، به شکل فشرده ای آموزش دهد. همچنین خاطرات آقای اسماعیل نوری علا از کشمکش های نیروی سوم، خلیل ملکی و جلال آل احمد، در ارتباط با همکاری با روحانیت، بسیار خواندنی است و اطلاعاتی دست اول از تجربه ی خود آقای نوری علا است که نمی شود در کتابهای دیگران پیدا کرد. به تصور این قلم موضوع تطور نیروی سوم بعد از 28 مرداد در به قدرت رسیدن آیت الله خمینی در ایران در سال 1357 نقش برجسته ای داشت. شخصاً کسانی را می شناختم که سازماندهندگان اصلی تشکیلات خمینی در ایران در 25 سال پیش از انقلاب 57 شدند، و تا پیش از کودتای 28 مرداد در صفوف نیروی سوم بودند، اما بعد از کودتا به صفوف روحانیت پیوستند. البته آنچه در سالهای بعد، بویژه در رابطه با کانون نویسندگان و جلال آل احمد، دکتر نوری علا مطرح می کند، ماجرای روشنفکران درون نیروی سوم است که در رابطه با اتحاد با روحانیت مردد بودند، در حالیکه فعالان میدانی نیروی سوم، سالها پیش از آن روشنفکران، همان اولین سال بعد از 28 مرداد 1332، پیاده نظام روحانیت شدند. به هر حال گیتی مداری شماره ی هفت مطالبی خواندنی نظیر آنچه اشاره شد، ارائه کرده است. امید است که انتشار این نشریه ی وزین همچنان ادامه پیدا کند. واقعاً کاری که این نشریه تئوریک می کند را نشریات خبری نمی توانند انجام دهند، بویژه در تکامل استراتژی و دیدگاهی دراز مدت برای آلترناتیو سکولار دموکرات. چند روز پیش در مقاله ای تحت عنوان «آلترناتیو سکولار دموکرات چند سالی پیش از جنبش سبز مطرح شد»، اشاره شد که چطور سالها پیش از جنبش سبز، نشریه ی سکولاریسم نو در قوام دادن به آلترناتیو سکولار دموکرات، نقش آفرینی کرد. امروز نیز با پیش کشیدن بحثهایی نظیر چگونگی طرح «سکولار دموکراسی» که در این شماره گیتی مداری آقای دکتر نوری علا بحث کرده اند، حتی به درک این مفاهیم برای آنهایی که تازه به این حرکت می پیوندند، کمک می کنند. به یاد دارم که در پاسخ به دوستانی از یک گروه مذهبی در همان زمان طرح این اصطلاح، یعنی 6 سال پیش، در این مورد در نوشتاری تحت عنوان «آيا پسوند سکولار نظير پسوند اسلامی است؟» وارد بحث شدم، و هنوز می بینم یکی از پرخواننده ترین مقالات در مورد سکولار دموکراسی است. بعنوان یک ژورنالیست می توانم بگویم، تأکید دوست عزیز آقای دکتر اسماعیل نوری علا بر آموزش دقیق واقعاً شایسته ی تحسین است چرا که در جنبش سیاسی ما در لحظاتی حساس، کادرهای تشکیلاتهای سیاسی تصمیمات غلط گرفتند چرا که سالها اطلاعات یا دانش غلط داشتند و کسی آموزش درست به آنها نداده بود و مثل این بود که برای کاری نیاز به لیسانس وجود دارد اما متصدی آن کار حتی کلاس ششم ابتدایی را هم نخوانده باشد. با عرض خسته نباشید به همه ی دست اندرکاران نشریه ی گیتی مداری و بهترین آرزوها برای حزب سکولار دموکرات ایرانیان در آستانه ی کنگره ی هفتم سکولار دموکراتها در فرانکفورت که در پنجم و ششم ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

 

به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران،

 

سام قندچی

IRANSCOPE.COM
http://www.ghandchi.com

سی و یکم تیر ماه 1398
July 22, 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

متون برگزیده
http://featured.ghandchi.com

برای حزب جمهوریخواهان سکولار دموکرات و آینده نگر ایران
https://sites.google.com/site/futuristparty

 

 

SEARCH